Studerende på Designteknolog har hjulpet danske Barberians med et nyt sub-brand af hudplejeprodukter målrettet unge mænd.

Mænd skal indfanges tidligt. I hvert fald, hvis man skal sælge dem noget.

For mænd er loyale – når først de har taget et brand eller et produkt til sig, bliver de ofte hængende.

Danske Barberians har specialiseret sig i barberprodukter af høj kvalitet til ”den moderne gentleman”. Men de har også erfaret, at markedet flytter sig og trends uddør. Det kan godt være, at du ikke kunne sparke dig frem for urbane hipstermænd med fuldskæg for et par år siden, men sådan er det ikke nødvendigvis længere.

Og hele barbershop-viben henvender sig også i højere grad til den modne mand, som er svær at rykke.

Derfor har Barberians et ønske om ikke bare at udvide sortimentet til hår og hudpleje, men også målgruppen og få fat i de unge, så der kan stå Barberians på den nye generations produktvaner.

Skærmbillede 2019 11 05 kl. 11.03.51De studerendes undersøgelser viser, at det ikke længere er tabubelagt for mænd at pleje deres udseende, men det skal til gengæld være virkelig nemt og overskueligt. Ellers står de af.

Og overskuelighed er netop cluet bag STEPS skabt af Gruppe 3.

Step 1, 2 og 3 dækker over rens, skrub og fugt i et helt stramt og enkelt design. Instruktionen og vejledningen er integreret i emballagen og produktet. Som endda sendes direkte hjem i postkassen via abonnementsordning, så man ikke engang behøver gå ud og købe dem selv.

Markedsføringen er holdt ligeså stramt og rent som produkterne i form af en mand, hvis hoved er dækket af skum, så han i virkeligheden kan være alle typer mænd i alle aldre. Men i øjenhøjde med målgruppen og deres forvirring over produkt-junglen. Og det imponerende Barberians:

”Vi har fået en indsigt i både målgruppen og købsmotiver, som vi ikke har haft tidligere, samt en kreativ tilgang til markedsføring, som vi vil bruge på kommende projekter. Gruppe 3 viser, hvordan man arbejder med brandbuilding og STEPS er lige til at implementere i morgen,” siger Peter Madsen fra Barberians.

Også Gruppe 4 tog udgangspunkt i den unge målgruppe og deres behov for nemhed og gennemskuelighed. Bogstaveligt talt.

Box by Barberians er to 2-i-1 produkter i transparante flasker i en transparent boks lavet af bioplast – what you see is what you get. Alt hvad du behøver er i boksen. Ikke så meget fikumdik.

”Vi afviger forholdsvis meget fra Barberians nuværende visuelle udtryk. Vi ville gerne væk fra det meget maskuline og tunge barber-univers, fordi der er de unge ikke. Vi gik i stedet efter stærke farver og det sportslige, fordi det er cool i målgruppen nu - men stadig bundet op på kvalitet,” siger Frederikke Drachmann som sammen med resten af gruppen også havde lagt en Instagram-strategi og prioriteret SEO højt som led i at få øget kendskabsgraden og fanget mændene, mens de er unge.