Helle Schade-Sørensen har været med til at udarbejde en vejledning, der skal forhindre budgetoverskridelser og fejlinvesteringer i store offentlige IT-projekter. Hun er en del af den populære KEA-podcast ’IT-udviklingsrejsen’ om netop det emne.
KEA-underviser hjælper det offentlige med at undgå IT-fiaskoer

Når det offentlige investerer i nye IT-systemer, går det alt for ofte galt. Forsinkelser, sprængte budgetter og systemer, der ikke fungerer efter hensigten, fylder jævnligt i medierne. Nu håber en gruppe forskere, konsulenter og offentlige myndigheder at kunne ændre på det med en ny guide.
Helle Schade-Sørensen, lektor i Økonomi & IT på KEA har sammen med blandt andre tidligere KEA-underviser Janni Thoft, været med til at udarbejde guiden ’Værdiskabende udbud’, der skal hjælpe offentlige myndigheder med at undgå de klassiske faldgruber i store projekter og IT-anskaffelser.
Brugerinddragelse fra dag ét
Et af hovedbudskaberne i guiden er menneske over teknologi - at brugerinddragelse skal ske allerede i de allerførste faser af udbudsprocessen – og ikke først når systemet skal implementeres.
"Det er vores erfaring, at mange større IT-projekter, som baseres på ønsket teknologi frem for analyse af reelle behov, ofte overskrider både tidsplaner og budgetter."
Arbejdsgruppen bag guiden består af konsulentvirksomheden Trustworks, designbureauet Peytz, forskere fra blandt andet KEA og flere offentlige myndigheder, herunder Rigspolitiet.
Podcast følger virkeligheden
Helle Schade-Sørensen er også kendt som medvært på KEA-podcasten ’T-udviklingsrejsen’ hvor hun sammen med kolleger kaster lys over, hvorfor så mange offentlige systemer fejler, og de udfordringer offentlige virksomheder møder, når de skal købe nye IT-systemer. Og ikke mindst løsninger til at undgå dem.

Podcasten er ikke bare teoretisk snak. Forskere fra KEA har nemlig fulgt et stort IT-projekt i en offentlig virksomhed og har gennem interviews indsamlet information fra projektdeltagere og interessenter.
I podcasten belyses de problematikker, der kan opstå, hvis man ikke bygger et godt fundament for en fælles forståelse – og hvordan brugen af UX-metoder i IT-udviklingsprocessen kan bidrage til, at gap’et mellem brugerbehov og IT-løsning reduceres.
”Det interessante omkring ’It-udviklingsrejsen’ er, at vi har formået at få så mange deltagere i dialog. Vi har lyttet til kammeradvokaten, digitaliseringsstyrelsen, ux-eksperter, et bureau (Trustworks) og folk på både kunde- og leverandørsiden,” siger Per Halstrøm, docent på KEA. ”Og at det så ender i en guide til folk, der bokser med offentlige digitaliseringsprojekter, er et rigtig godt udtryk for, hvad vi forsøger at opnå med vores forskning i erhvervsakademi-sektoren - den skal give værdi til de fagpersoner, som oplever, at noget er svært og kompliceret i deres arbejdsliv.”

Konkret hjælp til gode løsninger
Guiden såvel som podcasten henvender sig til dem, der arbejder med brugerinddragelse eller er ansvarlige for projektplanlægning i det offentlige eller store organisationer og gerne vil klædes godt på til arbejdet. For at sikre gode brugeroplevelser, er det nemlig helt afgørende, at din rolle tænkes ind fra start, når hegnspælene for et it-udviklingsprojekt fastsættes.
Guiden beskriver, hvorfor det er vigtigt at starte allerede i idéfasen. Og du får svar på, hvordan man i højere grad kan sikre, at en implementeret løsning tilfører værdi i både forretningen/organisationen og blandt brugerne.
Målet er at hjælpe det offentlige med at lære af tidligere erfaringer og undgå de kostbare fejl, der alt for ofte præger store IT-investeringer.
Guiden kan læses her og forventes at blive et værdifuldt redskab for offentlige indkøbere og projektledere, der skal navigere i komplekse IT-anskaffelser.
Podcasten IT-udviklingsrejsen kan høres her:
Om forfatteren
