KEAs uddannelser skal skabe værdi for samfundet og den enkelte dimittend. Derfor er det løbende arbejde med udvikling og sikring af uddannelsernes kvalitet centralt på KEA.
Kvalitet i uddannelserne
Udgangspunktet for kvalitetsarbejdet på KEA er, at de studerendes læring sættes i centrum.
Kvalitet på KEA har fokus på både de kompetencer og færdigheder, som de studerende får med sig fra undervisningen, og på de processer, der foregår i og omkring undervisningen.
Kvaliteten udvikles og sikres derfor på alle niveauer af KEA. Lige fra uddannelse af vores undervisere på vores adjunktuddannelse til udvikling af didaktiske læringsplaner på de enkelte uddannelser.
Som en del af kvalitetsarbejdet laves der løbende evalueringer af undervisning, studiemiljø, uddannelser, praktikforløb og dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet samt statistikker om gennemførelse mv.
Ud fra de løbende målinger udarbejdes der rapporter, som udpeger en række indsatsområder. Sammen med uddannelserne kommer vi frem til, hvordan der skal følges op på de forskellige evalueringer og analyser.
Pædagogisk og didaktisk kvalitet i uddannelser
På KEA sætter vi kvaliteten i højsædet og stræber efter at levere undervisning, der lever op til de højeste standarder. Derfor sikrer vi, at alle vores undervisere kommer igennem et adjunktforløb, hvor de får indsigt i pædagogiske og didaktiske principper. Adjunktforløbet styres af KEA Learning Lab, som arbejder med at styrke pædagogikken og den didaktiske udvikling i undervisningen.
KEA Learning Lab sørger for at vidensdele på tværs af KEA og sikrer, at der er de rette læringsteknologier til at understøtte underviserne og undervisningen. Alt sammen så undervisningen – og underviserne - på KEA lever op til sit fulde potentiale.
Pædagogiske grundprincipper
For at understøtte arbejdet med høj pædagogisk og didaktisk kvalitet i undervisningen er der udviklet 10 pædagogiske grundprincipper. Principperne er styrende for de didaktiske indsatser og den pædagogiske udvikling på KEA.
De 10 pædagogiske principper danner fælles ramme for det samlede KEA, men udmøntes forskelligt på KEAs uddannelser for at tilgodese og imødekomme de forskellige målgrupper og brancher.
-
1. Videnskredsløb: sammenhæng mellem uddannelser, forskning og innovation og arbejdsmarkedet
På KEA udvikler vi ny viden i tæt samarbejde med andre forskningsinstitutioner og det arbejdsmarked, vi uddanner til. Som erhvervsakademi er et af vores hovedformål at bringe forskningsbaseret viden i anvendelse i et tæt samarbejde med erhvervslivet.
KEAs undervisere deltager i forsknings- og innovationsprojekter, der sikrer, at national og international forskning inddrages naturligt og kontinuerligt i undervisningen, hvilket betyder, at de studerendes læring er understøttet af KEA som vidensinstitution.
På KEA tilrettelægger vi uddannelserne sådan, at de studerende indgår i bindeleddet mellem arbejdsmarkedet og ny viden. I praksis betyder det, at de studerende får mulighed for at være med til at skabe ny viden og løse udfordringer stillet af virksomheder, organisationer, andre vidensinstitutioner og internationale samarbejdspartnere.
-
2. Relevans: imødekomme arbejdsmarkedets udvikling med den nyeste viden, færdigheder og kompetencer
På KEA matcher vi arbejdsmarkedets udvikling med relevante kompetencer.
I praksis betyder det, at vi på KEA tilrettelægger fuldtidsuddannelserne sådan, at de studerende møder erhvervslivet flere gange i løbet af uddannelsen således, at de igennem deres læringsforløb opnår de faglige kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet.
På deltidsområdet sætter vi de studerendes egen praksis i spil i læringsforløbene. Underviserne udvikler kontinuerligt deres viden fra erhvervslivet og sætter denne viden i spil i læringsforløbene.
-
3. Praksisnær: undervisning der er inspireret af erhvervenes praksis
På KEA ved vi, at praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning har en positiv effekt på de studerendes læringsudbytte og jobparathed.
Derfor tilrettelægger vi uddannelserne sådan, at de studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer, som svarer til erhvervenes praksis nu og fremover, samt at alle fuldtidsuddannelser indeholder praktikforløb af mindst 10 ugers varighed.
Undervisningen er baseret på konkrete problemstillinger fra brancher og erhverv, og læringsforløbene er casebaserede, produkt- og projektorienterede. I praksis betyder det, at de studerende i undervisningen regelmæssigt møder konkrete problemstillinger og cases, som er stillet af eksterne interessenter.
Især på KEAs deltidsuddannelser bruges de studerendes branchemæssige erfaringer til at skabe vidensdeling og faglige netværk på tværs af forskellige typer virksomheder og brancher.
-
4. Almene erhvervskompetencer
På KEA uddanner vi vores studerende til at være professionelle aktører på arbejdsmarkedet.
Derfor tilrettelægger vi uddannelserne, sådan at de studerende opnår eller styrker de almene erhvervskompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Vi har fokus på at styrke de studerendes professionelle fagidentitet således, at de studerende via deres uddannelse får relevante værktøjer og begreber til at kunne argumentere for og navigere i forskellige branche- og arbejdsmæssige processer, der styrker deres erhvervskompetencer.
I praksis betyder det, at undervisningen er tilrettelagt sådan, at den studerende udvikler samarbejdsevner, forretningsforståelse, teknologiforståelse, kreativitet, entreprenante evner, forståelse for bæredygtig produktion, samt globale og kulturelle kompetencer.
-
5. Tilrettelæggelse af uddannelse: velstrukturerede uddannelser, der understøtter erhvervsakademisk praksisnærhed
På KEA ved vi, at en tydelig og velstruktureret tilrettelæggelse skaber meningsfuldhed og dermed øget læringsudbytte.
Derfor tilrettelægger vi uddannelserne sådan, at de studerende møder en synlig og sammenhængende struktur og progression på uddannelsen.
I praksis betyder det, at uddannelsen er tilrettelagt på en måde, hvor der er en tydelig og ensartet sammenhæng mellem undervisning, opgaver, projekter samt bedømmelsesaktiviteter og eksamen. Desuden kommunikerer vi på KEA til de studerende på en ensartet, tydelig og meningsfuld måde.
-
6. Læringsledelse: Tydelige rammer og forventninger
På KEA tror vi på, at det er væsentligt for de studerendes læringsudbytte, at underviserne sætter rammerne for de studerendes læring.
På KEA identificerer vi læringsbehovet hos de studerende og iværksætter læringssituationer, hvor de studerende sætter sig selv i centrum for egen læring og bidrager positivt til hinandens læring. Der er overensstemmelse mellem læringsmål og udbytte for hvert modul, hvilket er afgørende for de studerendes læringsudbytte.
I praksis betyder det, at det er underviserne, der tilrettelægger og leder rammerne for læringsforløbene på en sådan måde, at de studerendes læring stilladseres og at de aktivt deltager i læringsaktiviteter.
Læringsaktiviteter på KEA karakteriseres både som underviserdrevet og drevet af de studerende selv.
-
7. Varierede undervisningsmetoder
På KEA ved vi, at varieret undervisning skaber gode muligheder for deltagelse og øget motivation.
I praksis betyder det, at vi derfor tilrettelægger læringsforløbene med varierede læringsaktiviteter og undervisningsmetoder, for at de studerende kan være aktivt lærende og dermed øge læringsudbyttet.
Fælles for læringsaktiviteter og undervisningsmetoder er, at de understøtter KEAs praksisnære tilgang.
-
8. Formativ evaluering, feedback og bedømmelsesaktiviteter
På KEA ved vi, at formativ evaluering og forskellige bedømmelsesaktiviteter er med til at skabe læring, der har effekt i erhvervslivet.
Derfor arbejder vi bevidst med stilladsering af de studerendes læring ved, at de studerende i alle læringsforløb får løbende tilbagemeldinger og sparring på deres læring, deres opgaver og resultater fra medstuderende og undervisere samt gennem rammesat selvrefleksion.
I praksis betyder det, at det bliver tydeligt for den enkelte studerende, hvor vedkommende er på vej hen, hvor langt vedkommende er kommet, og hvad der er næste skridt mod målet.
I den formative evaluering indgår også, at underviseren modtager feedback på sin undervisning fra de studerende, - og arbejder i en dynamisk proces med at forbedre undervisningen.
Feedback er knyttet til alle lærings- og bedømmelsesaktiviteter og er så vidt muligt både proces- og produktorienteret.
-
9. Digital læringsteknologi
På KEA arbejder vi med, at læringsteknologier fungerer som en naturlig og integreret del af vores uddannelser.
Derfor kan de studerende på KEA forvente, at digitalisering og teknologi
spiller en central rolle i de tilrettelagte læringsforløb. Dels for at gøre de studerende i stand til at vurdere, hvor og hvornår anvendelse af teknologi giver mening, og dels for at arbejde med hvilke udfordringer teknologier kan skabe og løse. De digitale læringsteknologier tilgodeser tilmed et behov for at kunne tilegne sig viden fleksibelt.I praksis betyder det, at undervisningen bærer præg af relevant og varieret brug af læringsteknologi for at sikre et
optimalt og reelt læringsudbytte. -
10. Studieliv og læringsmiljø
På KEA ved vi, at et godt studie- og læringsmiljø stimulerer de studerendes læringsudbytte.
Derfor skaber vi på KEA et attraktivt og tilgængeligt læringsmiljø, der stimulerer trivsel, netværksdannelse, talent, kreativitet og faglig udfoldelse.
Vi tilrettelægger uddannelserne sådan, at de studerende selv bidrager til og tager aktiv del i et godt studiemiljø.
I praksis betyder det, at KEA løbende udvikler integrerede tilbud, som har til hensigt at understøtte den studerende i at tage en aktiv rolle på KEA.
Nysgerrig efter mere viden?
Vil du vide mere om arbejdet med den pædagogiske og didaktiske udvikling i vores uddannelser, kan du kontakte KEA Learning Lab på learninglab@kea.dk.
Du kan også læse mere om Pædagogik og didaktik under Samarbejde og virksomheder
Årets underviser
God undervisning skal hyldes. Og gode undervisere skal hædres. Derfor uddeler KEA prisen som Årets Underviser en gang om året. Med prisen bliver der sat fokus på alle de dygtige undervisere på KEA, som hver dag gør et helt ekstraordinært stykke arbejde for de studerendes faglige og personlige udvikling.
Undersøgelser
På KEA gennemfører vi en række undersøgelser for at sikre kvaliteten af vores uddannelser. Derudover udfører Undervisnings- og Forskningsministeriet en række undersøgelser på tværs af alle videregående uddannelser.
Her kan du finde information om undersøgelserne samt resultaterne af dem. Resultaterne ligger i form af rapporter og analyser.
-
Undervisningsevaluering
Mindst en gang om året bliver alle undervisere på KEA evalueret af de studerende - både på deltids- og fuldtidsuddannelserne.
Evalueringen bruges som et dialog- og udviklingsværktøj for både underviser og leder.
Undervisningsevaluering for moduler - fuldtid (.pdf)
-
Danmarks Studieundersøgelse
Hvert andet år gennemfører Uddannelses- og Forskningsministeriet en undersøgelse blandt alle fuldtidsstuderende på landets videregående uddannelser kaldet Danmarks Studieundersøgelse.
Den indeholder spørgsmål, om bl.a. det sociale og faglige miljø, feedback, underviserinteraktion, de studerendes læringstilgange, interesse og motivation og det faglige udbytte.
Det er Epinion, der i samarbejde med KEA sikrer dataindsamlingen, mens Epinion udarbejder en række institutions- og uddannelsesrapporter, som inddrages i de opfølgende kvalitetsprocesser.
-
Dimittendundersøgelser
Hvert andet år gennemfører Uddannelses- og Forskningsministeriet en spørgeskemaundersøgelse blandt dimittender på tværs af videregående uddannelser på fuldtidsområdet. Resultaterne offentliggøres i Uddannelseszoom. KEA inddrager resultaterne i sine kvalitetsprocesser.
Derudover gennemfører KEA en dimittendundersøgelse blandt dimittender fra KEAs deltidsuddannelser.
-
Praktikevaluering
I løbet af deres studietid skal alle fuldtidsstuderende i praktik. Praktikundersøgelsen giver et samlet overblik over, hvordan de studerende vurderer deres praktikforløb, og hvordan praktikvirksomhederne vurderer praktikforløbet med den studerende.
-
Evaluering med eksterne eksperter
Hvert sjette år gennemgår den enkelte uddannelse på KEA en evaluering foretaget af eksterne eksperter. De eksterne eksperter kigger på alt fra undervisernes baggrund, undervisningens tilrettelæggelse, sammenhæng i uddannelsen til det faglige niveau.
-
Gennemførelsesstatistik
Efter hvert semester eller studieår opgør UFM statistik for de studerendes gennemførelse af uddannelsen. Det drejer sig bl.a. om gennemsnitlig studietid, fuldførelsesprocent på normeret tid, dimittenders beskæftigelsesgrad eller overgangsfrekvens til anden uddannelse.
-
Samlet kvalitetsrapport
Kvalitetsrapporten har til formål at afdække, i hvor høj grad KEAs uddannelser lever op til de kvalitetsstandarder, som KEA har formuleret. Desuden samler kvalitetsrapporten nøgletal fra undersøgelser gennemført i løbet af året. På baggrund af de indsamlede data udarbejder alle programområder en selvevaluering, hvor de gør status på det seneste års indsatser, samt en kvalitetshandlingsplan, hvor de fastlægger de vigtigste indsatsområder fremover.
Kvalitetsrapporten er et internt dokument, som bruges i arbejdet med at udvikle uddannelserne.
KEAs kvalitetskoncept
Hvis du gerne vil vide mere om arbejdet med kvalitet på KEA, kan du hente en detaljeret gennemgang her.
Karakterer på KEA
I dokumenterne nedenfor kan du se karaktergennemsnit for KEAs uddannelser. Karaktererne er fra perioden 1. marts 2023 til 29. februar 2024, og indeholder kun bedømmelser hvor der er givet en talkarakter. Prøverne, der er med i karaktergennemsnittet, er alle afholdt med ekstern censor og har mere end 3 bedømmelser.
Se de gennemsnitlige karakterer for fuldtidsuddannelser på KEA (PDF)
Se de gennemsnitlige karakterer for deltidsuddannelser på KEA (PDF)
Akkreditering
KEA har en positiv institutionsakkreditering. Det betyder, at KEA er godkendt til selv at varetage kvalitetssikringen af den samlede uddannelsesportefølje.
Har man ikke en institutionsakkreditering, vil Danmarks Akkrediteringsinstitution løbende akkreditere institutionens uddannelser samt akkreditere nye uddannelser og udbud.
Alle videregående uddannelsesinstitutioner skal hvert 6. år gennemgå en akkrediteringsproces, hvori et eksternt ekspertpanel vurderer, om institutionen i tilstrækkelig grad kan kvalitetssikre sine uddannelser. Det eksterne ekspertpanel sammensættes således, at det matcher og har solidt indblik i den type uddannelsesinstitution, der skal akkrediteres. Akkrediteringsprocesserne varetages af Danmarks Akkrediteringsinstitution, som er en uafhængig institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
KEA fik sin første positive institutionsakkreditering i 2017. I 2021 blev institutionsakkrediteringsprocessen igangsat igen, og i november 2022 fik KEA en positiv institutionsakkreditering.
Download info om specifikke dele af arbejdet med kvalitet på KEA
Her kan du hente mere information om vores arbejde med kvalitet og de koncepter vi arbejder med for at sikre den høje kvalitet i vores uddannelser.
KEAs koncept for Studentercentreret læring (pdf)
KEAs koncept for arbejdet med vidensgrundlag (pdf)
KEAs 10 pædagogiske principper (pdf)
KEAs koncept for uddannelsesevaluering med eksterne eksperter (pdf)