Emma og Frederikke har skabt det brand, de selv savnede – et brand, der tør tale om menstruation, som det i virkeligheden er. No apologies, no hiding.
De udfordrede menstruationstabu – og skabte en virksomhed

Når Frederikke Kaehne og Emma Lenau ser en reklame for menstruationsprodukter, bliver de trætte. Trætte af kvinder i hvidt tøj, der absolut SKAL ud at løbe. Trætte af blå væsker i stedet for blod. Trætte af at menstruation skal romantiseres eller gemmes væk.
Sådan har mange af os det, men Emma og Frederikke gjorde noget ved det. Som en del af deres bachelorprojekt i Creative Branding på Design & Business skabte de det brand, de selv savnede: Period. Og en virksomhed.
"No apologies, no hiding"
"Vi snakkede meget om reklamer for menstruationsprodukter og følte selv et mismatch, som om vi skulle skjule det ægte ved menstruation," fortæller Frederikke og Emma.
”Hvis man har prøvet at have menstruation, er det ikke nødvendigvis særlig romantisk, hverken fysik eller psykisk. Og det er i hvert fald ikke hvidt sengetøj. Vi kunne ikke spejle os i det og tænkte, der måtte være andre, der havde det sådan," siger duoen.
For dem var det tydeligt, at der var behov for et alternativ til de gængse fortællinger om menstruation. Tampax' nye kampagne nævner ikke engang ordet menstruation, påpeger de.
Deres løsning blev Period – både som reference til menstruation og som et punktum for bullshit.
Fra indsigt til investorer
Det begyndte med en stærk indsigt om, at mange unge kvinder er trætte af at gemme menstruation væk eller undertrykke den med p-piller. I stedet så de en tendens, hvor kvinder begynder at følge deres cyklus og får det bedre af den grund.
Derfra gik Frederikke og Emma fra samtale til handling. De undersøgte markedet, fandt forbindelse til startups og pitchede til investorer. Resultatet blev ikke bare en kampagne, men også et produkt – en menstruationsdisk, der er et alternativ til både tamponer, bind og menstruationskopper.
"Der er en bevægelse i gang, som vi gerne vil støtte og skubbe til," forklarer de to dimittender, som også står bag både brandidentitet og strategi for Period.
Manifestet som fundament
Brandet Period er bygget på et manifest, der fejrer det ægte ved at være kvinde og have menstruation. Det handler om at give kvinder lov til at være, som de er – også når det ikke er pænt.
"Så hvis du er træt, så vær træt. Hvis du er sur, så vær sur, og hvis du er klar til at danse under dynerne, så lad dig endelig rive med."
For Frederikke og Emma handler det om at anerkende folk i at have de følelser og oplevelser, de har.
"Man må godt ligge under dynen og have ondt af sig selv. Det skal være okay, at man ikke er superwoman 28 dage om måneden."

Personlige opdagelser
Arbejdet med Period har også ført til personlige opdagelser for de to grundlæggere.
Emma var på p-piller, da de to nyligt dimitterede studerende startede projektet.
"Frederikke snakkede så åbent og ærligt om sin menstruation og sin cyklus. Det ledte til, at jeg stoppede med p-piller for at få in cyklus igen," siger Emma.
Det kostede hende over et år uden menstruation, fordi p-pillerne havde ødelagt så meget. ’"Jeg har først lige fået den og glæder mig meget til at genfinde mig selv. Jeg har lært, at jeg har brug for den. Der kan være meget kraft i at kende sin cyklus og kende sig selv i den."
For Frederikke går historien længere tilbage, for det har ikke altid været noget, der var åbent og naturligt for hende.
"Da jeg fik menstruation, talte jeg ikke med min mor om det. Min søster sagde i en hurtig vending, at jeg skulle bruge bind. Der blev ikke talt om det – og bind skulle skjules."
Det var først senere, gennem samtaler med en veninde og siden på et retreat med cyklusformidler og forfatter Ayoe West, at Frederikke fik øjnene op for menstruationens positive sider.
"Jeg lærte, at det ikke er irriterende, men kan være udtryk for, at der er behov for at være mindre, at trække sig lidt. Man behøver ikke være superkvinde alle 28 dage i sin cyklus."

Succes fra dag ét
Period-projektet har været en succes fra første dag. Første batch af disks blev udsolgt, og nye leverancer måtte bestilles i en fart. Frederikke og Emma arbejder nu freelance for brandet og eksekverer alt fra sociale medier til emballage og hjemmeside.
For de to grundlæggere handler Period om mere end forretning. Det handler om at skabe en verden, hvor kvinder ikke skal skjule deres naturlige processer.
"Hvis det var mænd, der havde det, så ville det ikke skulle skjules. Hvordan ville verden være, hvis vi gjorde det for kvinder?" spørger de retorisk.
"Det er det mest naturlige i hele verden, så selvfølgelig skal vi snakke om det. Som det er."
Om forfatteren
