Alle materialer har deres muligheder og begrænsninger, men ny 3D print gør det muligt at skabe hule og bevægelige smykker i ædelmetal. Studerende viser hvordan.

Direct Metal Printing er et nyt og temmelig revolutionerende redskab i smykkebranchen. Eksempelvis kan man med den nye teknologi producere smykker, som er hule og bevægelige, og dermed også større og med mere interessante former, hvilket ville være enormt krævende, hvis det skulle gøres i hånden. Det skaber med andre ord helt nye muligheder for (betaleligt) smykkedesign.

Og det er præcis, hvad de studerende på Smykker, teknologi og business har samarbejdet med virksomheden Progold om: at designe smykker, som kan vise det danske og skandinaviske marked, hvordan de kan anvende teknologien, og hvad der bliver muligt, når man benytter den.

En ting er det designmæssige, men teknologien har også indvirkning på forretningsdelen, fordi den kan reducere prisen.

Progold er et af få firmaer, der beskæftiger sig med direct metal printing. Konkret foregår det sådan, at man sender sit designforslag til virksomheden, som så laver en fil, printeren kan forstå. Herefter printes smykket og sende til designeren. Man betaler et startgebyr per design + materialepris per gram.

De studerende blev bedt om at skabe designs til det danske og skandinaviske marked, som viser mulighederne med den nye teknik. Progold havde på forhånd sagt, at de ville printe den bedste løsning, men de endte med at være så glade for de studerendes arbejde, at de printer 11 designs og eventuelt fire mere, hvis de kan tilpasses i forhold til printvenlighed.

”Det er afgørende for os at tro på unge og passionerede mennesker, og give dem mulighed for at udforske nye teknologier. At dele de nye muligheder, der tilbydes ved direkte 3D-metalprintning, med de studerende, er en måde for Progold at overføre viden, men samtidig indsamle ideer og drømme. Alle de studerendes smykkedesigns  var resultatet af en nyskabende kreativ tænkning i forhold til traditionelle smykkeproduktionsteknikker og baseret på en markedsanalyse med det formål at give det danske marked, hvad det ønsker,” siger Daniele Contin, Marketing Manager Progold S.p.A.

Du kan også opleve de studerendes designs for Progold og deres wearables for Movesense til det årlige Jewellery of Tomorrow and Yesterday event på KEA.

Det blive en aften, hvor du kan blive klogere på den nyeste udvikling i smykkeindustrien og de studerendes  tre fokusområder design, teknologi og business.  Vanessa Julia Carpenter kommer og fortæller om ’Designing for Meaningfulness in Future Smart Products’ - hvordan det vi skaber kan påvirke folks selvfølelse, selvudvikling og forhold til andre. Hun arbejder hos IdemoLab, i FORCE Technology.  Adorn Insight, der spænder over perleeksperter, designere og trendspottere, fortæller hvordan smykkebranchen kan udnytte sit potentiale blandt andet i form af Q & A trendprognose med fokus på innovation i smykkemarkedet.

Det er gratis, og du kan tilmelde dig her. 

Du kan læse mere om Progold3D her. Skærmbillede 2019 05 24 kl. 11.27.07

Skærmbillede 2019 05 24 kl. 11.26.48