To KEA studerende havde deres styles med på den nyligt overståede modemesse – deres design blev til virkelighed gennem virksomheden Schulz by Crowd.

Jonas Theede-Schytte og Natascha Frederiksen kunne se deres styles hænge på bøjler og blive solgt til diverse butikker på modemessen under dette års modeuge i København.

Normalt ville det kræve, at de havde startet deres eget modefirma med alt, hvad det indebærer.

Men det danske GOTS-certificerede brand Schulz By Crowds forretningsmodel bygger på, at designere kan sende deres designs ind til virksomheden. Bliver de udvalgt, får de et upfront beløb + procenter af salget og ikke mindst credit for deres design, mens Schulz By Crowd beholder rettighederne til designet i fem år og i øvrigt tager sig af alt omkring produktion, markedsføring og salg.

”De er meget bevidste om deres arbejde som virksomhed og vores arbejde som designere. Det betyder, at efter jeg overdrog mine styles til Schulz by Crowd, stoppede min del af arbejdet. Det gør i min optik, at arbejdet som designer er langt sjovere, når det i bud og grund kun er den kreative fase, jeg skal forholde mig til,” siger Jonas Theede-Schytte.

Men det er også nervepirrende:

”Jeg indleverede min style i maj 2017 og så først det færdige produkt i januar 2018 og havde ikke været inde over i de mellemliggende faser i processen. Men jeg har været super glad for samarbejdet med Schulz by Crowd - og selvom jeg er et forholdsvis ydmygt menneske, så er jeg hamrende stolt over, at jeg som studerende har haft muligheden for at få sat mit tøj i produktion.”

Det samme gælder Natascha Frederiksen:

”Det har været nemt at samarbejde med dem. Efter jeg blev udvalgt, talte jeg med deres konstruktør, og vi gennemgik mine styles. Vi lavede i samråd nogle små justeringer i forhold til de første tegninger, men ellers har jeg kunne arbejde nogenlunde frit med mit design og sætte mit præg. Især har det været fedt at se mine styles blive til virkelighed, når jeg ikke lige selv har kapitalen til det,” siger Natascha Frederiksen.