Studerende på Multimediedesign har skabt en række videokampagner for Folkekirkens Nødhjælp, der skal få endnu flere mennesker til at købe deres dagligvarer hos Wefood og på den måde mindske madspild og hjælpe verdens fattigste - samtidig med, at de selv sparer en masse penge.

Som i ethvert andet supermarked tager man en kurv, finder sine varer på sirligt ordnede hylder eller i indbydende kasser med frugt og grønt og går op til kassen og betaler.

Du ville aldrig gætte det, hvis du ikke vidste det, men varerne fra Wefood er dømt ude og ville under normale omstændigheder gå til spilde. Det kan være fordi, etiketten er gået stykker, eller udløbsdatoen er lige op over. Varerne fejler dog ikke noget.

Hvert år spildes mere end 700.000 tons mad alene i Danmark. Samtidig lider næsten 800 millioner mennesker af sult. Folkekirkens Nødhjælp besluttede at gøre noget ved begge dele, og åbnede i 2016 verdens første supermarked med overskydende varer. Siden da er der åbnet yderligere to butikker, og butik nummer fire åbner den 5. december i Sydhavnen i København.

Butikkerne er en succes, men Folkekirkens Nødhjælp vil gerne have endnu flere kunder. Det har de fået hjælp til af studerende på 3.semester på Multimedie Design, nærmere bestemt valgfaget Persuasive content, som ligesom resten af KEAs studerende arbejder aktivt med FNs 17 verdensmål.

Udfordringen til de studerende lød på at skabe indhold og markedsføring af Wefood med fokus på video til SoMe, email marketing samt Sem og SEO.

De fleste videoer fokuserer på unge på SU, og hvordan man fx ikke behøver at leve af cup noodles, men sagtens kan få lækre, sunde og velsmagende varer på mini-budget hos Wefood, fordi varerne sælges til en brøkdel af den normale pris – eller nogle gange gratis.

Gruppe 5 har skabt et challenge-koncept, hvor de opfordrer andre unge til at lave et lækkert og sundt måltid mad for 40 kr.

Flere af grupperne havde også valgt at fokusere på gavekort til Wefood – både som noget unge kan give hinanden og på den måde tippe om muligheden, men også som den praktiske julegave, man godt gider have. 

Gruppe 1 og 2 fokuserede i deres videoer på det absurde i, at vi smider fuldstændig fine varer ud – Gruppe 1 i form af en scene fra en bar, hvor bartenderen opdager, at etiketten på flasken er gået i stykker og derfor smider øllen ud. I videoen fra Gruppe 2 smider hovedpersonen sin nye iPhone i skraldespanden igen og igen.

For Folkekirkens Nødhjælp har de studerendes blik været enormt værdifuldt:

”De studerende kommer med en anden indsigt, end vi selv har, og det afføder nogle rigtig gode ideer, som vi ikke selv har været i nærheden af. Vi fik indblik i en stor gruppe unges tanker om vores Wefood-butikker og madspild. I tillæg til de endelige produkter, er det et indblik, som er enormt givende for os på et helt overordnet plan,” siger Hans Bach, visuel storyteller hos Folkekirkens Nødhjælp.

”Vi oplevede nogle studerende, som var vildt engagerede i opgaven og derudover har samarbejdet med KEAs dygtige undervisere været super godt. Vi cyklede fra projektoplæggene med et kæmpe smil efter en god oplevelse, som havde givet os en masse nyt input og inspiration.”

Her kan du se alle gruppernes videoer.