Ansøgertallet sætter rekord og eksperter fra de bedste institutioner i verden kappes om at være med til at gøre modebranchen mere bærdygtig.
År efter år har deltagere og journalister fra hele verden slået det fast: Det mest interessante ved Copenhagen Fashion Summit er de unges summit. Og det har blandt andet manifesteret sig ved, at FN nu har indgået partnerskabt med Youth Fashion Summit, som er skabt af Danish Fashion Institute og KEA og holdes på KEA.
Flere end 300 studerende fra hele verden har ansøgt om at få lov at deltage i dette års summit, som i år foregår 13.-15. maj, og det er ny rekord.
Eksperter fra de bedste designinstitutioner i verden herunder Parssons og Central Saint Martins samt kapaciteter som Jan-Chris Hullegie og Dr. Ana Roncha kappes om at få lov at være en del af Youth Fashion Summit og stiller deres ekspertise til rådighed.
Ikke mindst i form af rollen som konsulenter, de unge kan teste deres ideer af på under workshoppen på KEA.
Som noget nyt skal de studerende ikke bare præsentere deres løsninger for de mest indflydelsesrige personer i modebranchen under Copenhagen Fashion Summit. De skal nu også i samarbejde med internationale aktører fra modebranchen udforske, hvordan deres demands kan omsættes til action i det efterfølgende år.
Vi er på alle måder færdige med at tale – nu skal der handling bag ordene.
Og den handling er tidligere deltagere på Youth Fashion Summit ude i verden og skabe nu. Ikke mindst folk som Ina Budde, Ricardo Garray (som er dette års vært) og Josephine Raun dimittend fra KEA.
Sidstnævnte kan du høre sammen med to andre tidligere KEA-studerende fortælle om Youth Fashion Summit og bæredygtig mode i den amerikanske podcast Conscious Chatter her.
I år er Centre For Sustainable Fashion (CSF), som er en del af London College of Fashion og af mange anses som værende verdens førende forsknings center indenfor
bæredygtig mode, tilknyttet som special advisor.
Youth Fashion Summit er et partnerskab mellem FN's Global Compact, KEA og Global Fashion Agenda. Det er et to-årigt program, der udfordrer de 100 mest talentfulde studerende i modebranchen til at skabe rammerne for, hvordan branchen kan nå to af FNs udviklingsmål: SDG 3, sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle i alle aldre, og SDG 5, opnå ligestilling mellem kønnene og styrke alle kvinder og piger.