Det er billigt, og tingene er unikke. Alligevel kender de fleste unge ikke til Røde Kors’ møbelbutikker. Røde Kors har bedt 3. semester Marketing & Communication Design om hjælp til at ændre på det.
Som de fleste af gruppernes research viste, så er det et sted i nærheden af 80 procent af de unge, der går i IKEA og en forsvindende lille del, der forbinder Røde Kors med møbler eller overhovedet er klar over, at butikkerne findes.
Røde Kors har derfor henvendt sig til for at få et bud på, hvordan der kan laves en studiestartskampagne målrettet unge.
Kampagnen skal primært kommunikeres til de unge gennem online medier, men også rulles ud offline og i særdeleshed i butiksuniverserne.
De færreste ved, at de 236 butikker fordelt rundt om i hele Danmark er den vigtigste indtægtskilde for Røde Kors – de bidrager med mere end virksomhedsdonationerne.
25 procent af omsætningen i butikkerne kommer fra møbler og boligtilbehør, som er mere generiske end et stykke tøj, som skal passe præcis i størrelsen. Røde Kors ser derfor et kæmpe potentiale i at øge omsætningen indenfor denne kategori.
Og selvfølgelig også fordi, det giver så god mening: det er langt mere bæredygtigt end at købe nyt, det er billigt, unikt og hjælper samtidig folk i nød.
Og så blev der grinet
Gruppe 8 foreslog at kendte med flair for indretning står for at indrette hver deres inspirationshjørne i Røde Kors tøjbutikkerne, som skal inspirere til at gå i møbelbutikkerne. XL Byg vil gerne sponsorere træ til disse hjørner, og det er meningen at de kendte promoverer tiltaget på deres sociale medier – ikke mindst Instagram.
Gruppen havde som led i deres research fundet ud af, at 76 procent bliver fanget af humor. De havde derfor lavet en lille film, som med humor skulle sprede budskabet Køb interiør i Røde Kors og få et unikt hjem under hashtagget #denharjegogså
Først var der uforstående ansigter i panelet - #denharjegogså giver da ingen mening, synes alle at tænke.
Men så blev filmen vist, og der blev grinet højlydt.
”Som I nok kunne høre, så er det en virkelig god film, I har lavet. Eller det er en fantastisk film – godt set. Men hashtagget DenHarJegOgså spiller kun, hvis man har set filmen,” sagde Ann-Christin Lystrup, teamleder for kommercielle aktiviteter i Røde Kors.
Se filmen her
Gruppe 9 foreslog at udvide det allerede eksisterende samarbejde med Søstrene Grene i form af en plakat, hvoraf 5 kroner går til Røde Kors – og for at skabe brugbar opmærksomhed om Røde Kors’ møbler’.
Gruppen ville også gerne lave et magasin og ikke mindst arbejde med vinduerne i butikkerne i form af en ’Er du klar til at flytte hjemmefra’-kampagneplakat, som skærmer lidt for vinduerne, og det rod, der ofte er i butikkerne koblet med en indbydende opstilling i vinduet.
Og det faldt i god jord hos Ann-Christin Lystrup:
”Godt set med vinduerne –I har fat i kernen af en af vores store udfordringer. Det er helt rigtigt, at de ikke fungerer, og der skal ske noget. Søstrene Grene er en god partner, fordi det også er prisvenligt, og god tanke at man kan købe noget, som leder ind i kampagnen.”
Gruppe 10 havde valgt at vende bolignøden på hovedet, så den er set fra møblernes synsvinkel og deres søgen efter et hjem. Kampagnen kombineres med en konkurrence om Roskilde-billetter under #mitrødekorsfund og med kick off event på Roskilde med en masse fine møbler.
”Jeg kan rigtig godt lide jeres bærende ide med at personificere møblerne – sjov og sød tanke. Men I skal arbejde lidt mere med det sprogligt – det er svært at afkode plakaterne. Grundideen er god, men I kunne godt få endnu mere ud af den. Fin ide med Roskilde, og godt at I har valgt realistiske ting fra butikkerne og ikke et urealistisk Ægget,” sagde Ann-Christin Lystrup. Hun var i det hele taget meget begejstret for de studerendes ideer:
”Der skal ikke herske tvivl, om at vi er meget glade og taknemmelige for samarbejdet med KEA. Samarbejdet giver os mange inspirerende idéer og nye perspektiver på vores forretning, som vi kan bruge direkte. Desuden er det spændende for os, at vi gennem samarbejdet får et værdifuldt indblik i de studerendes syn på os og vores forretning. Det kan vi bruge i vores udvikling af forretning, kommunikation og kampagner fremadrettet.”