Sunniva Uggerby er designteknolog fra KEA, og så står hun bag Underprotection - et økologisk og fairtrade undertøjsmærke, som hitter i blandt andet USA.
Sunniva Uggerby har gået på Steinerskole og studeret på en designskole i haute couturens Paris, så det kreative havde hun masser af i baggagen. Til gengæld savnede hun større viden om alle de andre processer, der er forbundet med design, så hun søgte ind på KEA.
”Jeg følte, jeg manglede noget mere håndgribeligt, og derfor tiltalte KEA mig,” siger Sunniva Uggerby, som efterfølgende fik tilbudt et job hos Kiilerich og siden kom til Friis og Company som accessory designer.
I hendes afdeling var alle under 35 år og alligevel fik samtlige kolleger blodpropper og stress. Sunniva Uggerby fik begyndende mavesår og gik også selv ned med stress. I en alder af 24.
”Jeg var glad for arbejdet, men min krop kunne ikke længere følge med efter nogle år i modebranchen. På et tidspunkt tog min kæreste en HD ved siden af sit job, og det registrerede jeg slet ikke – jeg kom jo stadig senere hjem end ham.”
Sunniva Uggerby besluttede, at hun ville noget mere med sit liv, men ikke på bekostning af det, vel at mærke.
På KEA havde hun lavet afsluttende opgave om bæredygtigt undertøj, hvilket var meget banebrydende.
”Allerede dengang tænkte jeg, at hvis jeg nogensinde skal have mit eget mærke, så skal det være med bæredygtigt undertøj.”
Dengang var økologisk tøj noget med stift hør, som var så kedeligt, at man ikke orkede at kigge på det. Men Sunniva Uggerby, som altid har levet økologisk, insisterede på, at det måtte kunne lade sig gøre at kombinere lækkert undertøj med bæredygtighed.
Og det kunne det. Midt i finanskrisen gik hun, kæresten og en ven der lige havde solgt sin lejlighed sammen om at starte Underprotection. Det er stadig de tre, og det har aldrig gået bedre.
”Den seneste kollektion har virkelig solgt godt – faktisk dobbelt så meget som den forrige. Vi begyndte at tage på messer i New York, og det har virkelig vist sig at være en god beslutning – vi fik blandt andet rigtig gode ordrer fra Maison Simons, Urban Outfitters og Journelle.”
WGSN, verdens største trendbureau, har i de seneste to analyser haft Underprotection som ’one to watch’ og mærket var nomineret til en ELLE Style Awards. Trekløveret har bevist, at bæredygtigt undertøj ikke behøver at være urtet, men både kan være sexet og fashion.
”For os er det en selvfølge, og det er også en proces, fordi bæredygtighed handler om alt fra, at der skal være en branddør til at syerskerne skal have en god stol at sidde på og selvfølgelig materialerne og deres tilblivelse. Men hvordan man ikke kan gøre noget og bare fralægge sig ansvaret som brand, det forstår jeg ikke,” siger Sunniva Uggerby.
Hun har bestemt ikke fortrudt sin uddannelse fra KEA:
”Jeg var ikke særlig teknisk, så jeg synes, det var det fedeste at lære illustrator og hele Adobe-pakken. Jeg lærte helheden – hvad det vil sige at designe - fra ide til produkt, markedsføring og videresalg. Størstedelen af min klasse fik job efterfølgende, fordi KEA var gode til at gøre os virksomhedsklar. Jeg følte mig godt klædt på, og jeg kunne gå ud og varetage et job fra day one.”
Læs mere om Underprotection her