Et leasingkoncept med IKEA-produkter for både studerende, familier og seniorer, hvor man lejer i stedet for at eje. På den måde kan IKEA sikre, at alle materialer forbliver i closed loops og dermed kan genbruges.

En hackaton handler om at ’hacke’ en virksomheds produkter, services eller forretningsplaner, så de bliver fremtidssikret og i dette tilfælde tilpasset den cirkulære økonom. Kort sagt, handler det om at udvikle nye løsninger, der bryder med det konventionelle.

Og det var præcis, hvad IKEA fik.

IKEA for life er en abonnementsbaseret tjeneste, som forlænger IKEA-produkternes livscyklus samtidig med, at kunderne får en mere fleksibel service.

”Vi mener, at hvis dette system bliver gennemført, kan IKEA reparere, genbruge og genanvende de fleste af deres produkter og blive selvbærende med hensyn til ressourcer i 2050,” siger Guillaume Slizewicz, der læser til produktionsteknolog på KEA, og faktisk også lige har vundet dette års Charrette, så han var i træning i forhold til at arbejde med folk med vidt forskellige baggrunde – i dette tilfælde en arkitekt, en grafisk designer, to Sustainable Design-studerende og en produktionsteknolog fra fire forskellige lande.

Et centralt aspekt ved denne cirkulære vinder-model er, at det nye produkt først anvendes af de højest betalende kunder og derefter genbruges af de økonomisk pressede studerende – på den måde får hvert produkt et andet og måske endda tredje liv. Og når de engang er slidt op, skilles produkterne ad og genbruges i nye produkter.

Juryen lagde vægt på, at vindergruppen havde forståelse for modtagerne, og samtidig gjorde det muligt for IKEA at danne nye stærke relationer med sine kunder og effektivt cirkulere varerne mellem de forskellige målgrupper - så varerne netop holdes i cirkulation længst muligt.

”Det gode ved sådan en konkurrence er, at de studerende får nye kompetencer og samtidig får mulighed for at sætte dem direkte I spil overfor virksomheden. Samtidig får uddannelsesinstitutioner og virksomhederne sig ligeledes en opvågning, da den direkte kobling mellem studerende og virksomheder sætter nye innovationsprocessor i gang,” siger jurymedlem Ditte Lysgaard Vind fra The Circular Way og investor i blandt andet Vigga.

”Det var fedt at arbejde med så stort og interessant et brand,” siger Guillaume Slizewicz om IKEA, der arbejder på at være 100 procent bæredygtige og kun anvende genbrugsmaterialer i alt fra deres produkter til indpakning og drift af deres varehuse.

Vinderholdet vandt 3000 kr. og får muligheden for at præsentere deres projekt på en konference om cirkulær økonomi for SMV’er, som Designrådet afholder på Christiansborg den 24. januar 2017.

Vinderholdet

Hamish Dixon, KEA - Architecture and Construction Management

Sarah Sophia Ifaoui, AAU - Bæredygtig design

Guillaume Slizewicz, KEA - Production Technology

Adam Borowski, KEA - Multimedia Design

Sille Eva Bertelsen, AAU - Bæredygtig design

Juryen

Karen Blincoe, Chora Connection

Jonas Engberg, IKEA

Michael Søgaard Jørgensen, AAU

Ditte Lysgaard Vind, The Circular Wa