Detailhandlen bløder i Danmark. I Valby går det værst ud over de butikker, der befinder sig udenfor Spinderiet. Studerende fra Københavns Erhvervsakademi forsøger nu at finde løsninger, der kan redde handlen i Valby.
Detailhandlens omsætning er faldet markant, det belyser Dansk Erhvervs detailhandelsbarometer fra marts 2013. Butikkerne på Valby Langgade står blandt andet også over for denne udfordring. Især efter de har fået hård konkurrence fra blandt andet indkøbscenteret, Spinderiet som åbnede i 2007.
”Butikkerne i Valby området er blevet berørt af opførelsen af det store center Spinderiet. Dette har medført at en del butikker er flyttet ud fra Valby Langgade og ind til Spinderiet. Resultatet er, at flere enten er presset økonomisk, grundet manglende kunder eller helt lukket blandt andet som følge af stor konkurrence fra Spinderiet.” udtaler projektleder, Rikke Weischelfeldt fra Københavns Kommune.
150 Multimediedesign studerende på KEA, har sat fokus på problemstillingen i Valby. Dette skete i forbindelse med workshoppen ”Saving the Retail”, som er en del af KEAweek. En uge hvor 2.000 studerende fra hele KEA, samarbejder med erhvervslivet om innovative tiltag.
En lille bid af New York i Valby
Multimediedesign studerende, Dan Ib Christensen og hans gruppe har lavet et løsningsforslag, der har til formål at skabe mere liv i Valby.
”Vi så, at der var en masse tomme lejemål i Valby, og undersøgte hvad andre byer i verden gjorde for at forhindre det. Specielt New York har været god til, at få forbrugerne væk fra indkøbscentrene og ud til de omkringliggende bydele.”
De tomme lejemål skal deles op i flere lejemål og derved bringe huslejen ned, så flere erhvervsdrivende vil få råd til at åbne butik.
Studiegruppen har foretaget en række interviews med lokale i Valby og svarene viser, at Valby mangler en identitet. De har fundet inspiration gennem Københavns andre bydele, herunder Nørrebro og Vesterbro, som alle har en klar identitet. Nørrebro er dér, hvor de unge hipstere er, mens Vesterbro huser de kreative familier.
Et eksempel på en identitet for Valby kunne være et attraktivt sted for entreprenører. Dermed skabes et område for innovative erhvervsdrivende. Tiltaget skal være med til at gavne hele lokalområdet, og de eksisterende butikker.
Workshoppen ”Saving the Retail” afsluttes med præsentationer af forskellige løsningsforslag. Rikke Weischelfeldt har fulgt nøje med i processen, og KEA håber at hun går derfra med en masse brugbare ideer. Om der kommer et strejf af New York i Valbys gader, må fremtiden vise.