Carlsbergs Group Media Director, Christian Godske, tog flittigt noter, da studerende fra e-Concept Development fremlagde deres ideer til, hvordan Carlsberg kan øge salget og rebrande sig som et premium brand på det engelske marked – hvor de netop er blevet sponsorer for Premier League.
Men hvorfor vælger en af Carlsbergs topchefer (der må formodes at råde over et pænt budget) at rådføre sig med et hold studerende? Det er der flere grunde til:
”Her er jeg meget tættere på vores målgruppe, end hvis jeg spørger et reklamebureau. Hvis de studerende foreslår noget, de synes, ville være cool, så er der nok også andre, der synes, det er cool – i modsætning til en bureauchef på 45, der tjener to millioner om året, og derfor er lidt distanceret fra dem, der i virkeligheden køber vores øl,” siger Christian Godske.
Derudover er han begejstret for KEA-studerendes praktiske tilgang, der giver instant pay off.
”På den relativt korte tid jeg investerer, får jeg relativt meget tilbage, som er lige til at gå til. I stedet for lange analyser er det konkrete ideer og løsninger, der i princippet kan sættes i gang i morgen – og det er vigtigt, fordi kommunikationen og tidsånden rykker så hurtigt nu om dage,” siger Christian Godske
Ideer der kan bruges
De studerende præsenterede mange brugbare ideer, men specifikt to af dem vil Christian Godske gøre noget ved.
”Gamification, men i en social kontekst, hvor du sætter et hold, spiller sammen med vennerne, nede på pubben mod andre pubber og andre hold. Og så var der noget relevant i det ene holds CSR-vinkel omkring alkohol og bilkørsel, som falder helt udenfor konteksten i dag, men som er helt i tråd med noget andet vi arbejder på – for selvfølgelig kører du ikke bil, når du har drukket, og det er ligeså meget vores ansvar som producent,” siger Christian Godske.
Det er tredje gang, Christian Godske er på KEA, og han kommer helt sikkert igen.
”Jeg kan tage de studerendes ideer direkte tilbage til kontoret, og flere af grupperne havde tænkt løsningerne helt ned i budget, marketingplan, implementeringsmodel – altså, hvordan ideen skal møde forbrugeren. Vi burde nok have flere ansat hos os, der arbejder sådan, for vi lever i en verden, hvor vi er nødt til at turde satse og fejle - hvis man først skal bruge et eller to år på analyse, så er tidsånden løbet videre i mellemtiden,” siger Christian Godske.