En gruppe entreprenante KEA-studerende har valgt at bruge december på at hjælpe andre på en meget konkret måde med udgangspunkt i julehandlen, hvor vi danskere bruger intet mindre end 1,2 mia. kr. ekstra på nettet alene her i december.
Konceptet er enkelt: De har grundlagt websitet Ary.dk, hvor de har samlet over 100 forskellige webshops såsom Magasin, Wupti, Nelly og Cykelbanditten. Når du går gennem Ary.dk for at ordne dine juleindkøb, så giver virksomhederne mellem op til 20 procent af det beløb, du køber for, til velgørenhed.
Hvis vi antager, at alle mellem 18 og 79 år bruger 1.455 kr. på julegaver, og at der i gennemsnit doneres 10 procent fra virksomhederne, giver det et perspektiv på 214.999.446 mio.kr. til velgørenhed!
For dig som forbruger er det gratis - du giver penge til velgørenhed uden at skulle have din egen pengepung op af lommen. Og du klarer dine netindkøb, nøjagtig som du plejer.
De studerende tjener ikke selv nogle penge på projektet. Virksomhederne får profilering - gennem Ary.dk - til gengæld for de penge, som de donerer til velgørenhed.
De studerende læser entreprenør-design (rettet mod iværksætteri) og fik stillet til opgave at iværksætte et projekt , der skulle generere penge. Men de studerende ville mere end det - de ville generere penge og samtidig løse et problem.
Næsten alle i Danmark har råd til at give penge til velgørenhed - det er blot et spørgsmål om at prioritere det over en latte to-go eller en pizza om søndagen, men de fleste siger nej, når de møder en indsamler på gaden og går derfra i en sky af dårlig samvittighed.
Men med Ary.dk er det slut med dårlig samvittighed, fordi andre donerer pengene for dig, når du shopper, som du plejer.
Og den allerbedste nyhed? Det er, at de studerende har tænkt sig at fortsætte projektet efter jul, så du kan blive ved med at gøre en forskel. Gratis.