Når vi som kunder oplever, at et produkt har værdi for os, handler det ofte om mere end selve det fysiske produkt. Og netop denne magiske merværdi og hvordan man skaber den var, hvad studerende fra KEA tog med sig et kursus i holistisk værdiforståelse hos FORCE Technology.
Holistisk værdiforståelse går ud på at sikre virksomhedens kerneværdi i alle led - fra produktudvikling til forbrugeroplevelse.
Kurset havde derfor fokus på, hvordan en virksomheds funktioner skal ses som en helhed, hvor hvert led er essentielt for succes. Det vil altså sige, at hvert enkelt led i virksomheden er med til at sikre, at slutbrugeren oplever en merværdi i produktet, der rækker ud over det fysiske produkt.
Emotionelle værdier såsom etik, bæredygtighed, ansvarlighed og design betyder nemlig ofte lige så meget eller mere for os kunder, som selve produktet. Men en virksomheds succes afhænger dog helt af, hvor velforankret de emotionelle værdier er i virksomhedens organisation.
De studerende blev introduceret til en række psykologisk baserede værktøjer, der sikrer, at slutbrugeren oplever produktets merværdi. For eksempel hvordan man afdækker og implementerer slutbrugerens behov. Det handler derfor i høj grad om at kunne identificere virksomhedens kerneværdier og derefter at kunne bruge dem i udviklingen af slutproduktet.
Efterfølgende besøgte de studerende virksomheden MONSTRUM, designer og producent af unikke legepladser, hvor de gennem et case-baseret samarbejde fik lejlighed til at afprøve deres nye forståelse af værdier og gruppevis arbejdede videre med de nyerhvervede værktøjer til identificering af virksomhedens kerneværdier.
"Jeg er imponeret over, hvad de studerende fik med sig på den korte tid og det ene besøg i vores virksomhed," siger Christian Jensen, stifter af Monstrum.
Også de studerende var glade: "Det har været rigtig godt - og en god kobling mellem teori og praksis. Teorien var håndgribelig, og vi kan bruge modellerne og redskaberne fremover i et andet projekt, som vi er i gang med."