Fredag dimitterer de allerførste studerende fra Smykker, teknologi og business på KEA – den eneste uddannelse af sin art. Oprindeligt skabt til at dække et smalt branchebehov, men er endt med at have bevågenhed fra hele verden.
Det er et eftertragtet hold, der dimitterer. Oprindeligt var uddannelsen i Smykker, teknologi og business et ønske fra den danske smykkebranche, men de klassiske dyder i form af ædelmetal og smykkekunst kombineret med den nyeste teknologi og sans for business har også vakt udlandets interesse.
”Vi får henvendelser fra Hong Kong, Silicon Valley og firmaer rundt omkring i Europa, og vores studerende fra arbejde i mange forskellige brancher – fordi de også har forstand på teknologi og business. Så det er et fint eksempel på en uddannelse med relevans,” siger Mette Harrestrup, programchef på KEA Design
Et af de udenlandske firmaer, der har vist interesse, er finske Suunto, som har verdensomspændende succes med wearables i form af intelligente sportsure til mænd, men havde svært ved at bryde det feminine marked.
”Det hjalp vores studerende dem med, og det er sådanne samarbejder, der giver resonans ude i verden. Vores studerende bryder faglige grænser, som man normalt ikke ser brudt – smykke-piger som sidder og programmerer,” siger Mette Harrestrup.
Jens Møller, direktør for guldsmedebranchens leverandørforening, glæder sig over, at vi nu får de første dimittender, der har design som tema, men med et kommercielt sigte:
”Det har vi manglet. Der var et behov for at højne den kommercielle tilgang til design, og at højne designniveauet i den kommercielle del af branchen. Ligesom der var behov for mennesker med viden og redskaber til hvordan man rent faktisk får produceret de her ting og sat dem i en kommerciel sammenhæng.”
Der er dimission på Guldbergsgade 29N fredag kl.15-17 i restaurant Trykkeriet. Udover champagne og almindelig glæde vil der også være oplæg fra smykkekspert Nina Hald om fremtidens smykker.