Statens Museum for Kunst har digitaliseret en stor del af deres kunst, og nu er den til fri afbenyttelse. MMD-studerende viser, hvad den kan bruges til.

90’er anthemet ’Sandstorm’ brager. En unge kvinde, der ligner 90'er dj'en Marusha, løber en ind på SMK. Ter sig blandt installationer og guldalderkunst. Hun stopper op. Hendes blik er blevet fanget af en anden kvindes flirtende blik. Det er ungmøen fra ’Et romersk osteria’ af Carl Bloch malet i 1866. Den unge kvinde træder tættere på det ikoniske maleri. Så stikker hun sin tunge ud og slikker på lærredet.

Videoen er på alle måder grovkornet, og det er helt med vilje:

”Vores tilgang har været at gøre op med de videoer, SMK havde i forvejen. Det var nogle meget pæne videoer, meget informative,” lyder det fra Gruppe 2 som står bag den 90’er kitchede video.

”Folk har en ide om, at SMK er mere stringent end fx Louisiana, og den ville vi gerne vende, og i det hele taget ændre folks holdning til, hvad det vil sige at gå på museum.”

Videoen skal få folk til at klikke sig ind på det kommende SMK.dk, hvor man vil få adgang til en stor del af den kunst, som SMK råder over. Hvilket er rigtig meget. Det er nemlig kun 0,6 procent af samlingen, der hænger på væggene i museet. Resten opbevares på gigantiske lagre. Og for fremtiden også på SMK.dk, hvor alle og enhver kan klikke sig ind, downloade som de lyster og gøre lige præcis, hvad de vil med kunsten.

Te dig så tosset du vil

”Det har været meget spændende at arbejde med et sted, som er så etableret, og hvor der er regler og retningslinjer for meget samtidig med et ønske om at ville udfordres. De vil gerne tappe ind i den tendens, der er i museumsverden med, at man er mere åbne, mindre stringente, dele ud i stedet for at holde det eksklusivt. SMK har længe lavet en masse spændende og anderledes arrangementer, men uden om kunsten. Det her handler 100 procent om kunsten,” lyder det fra Gruppe 2.

Og museet har i den grad også været åbent for de studerende. I to uger har de haft deres daglige og frie gang overalt på museet, så de kunne få det - og dermed også kunden - helt ind under huden.

”Det har været helt vildt produktivt. Og de studerende har et meget højt niveau – vi var overraskede over, hvor fine ting, de har produceret. Og noget af det kunne også være interessant for at bruge,” siger Rine Flyckt, digital producer på SMK, og som også var særligt begejstret for Gruppe 2’s 90’er stil, der gør op med alle fine formater og vender kunstoplevelsen på hovedet.

”Det er vigtigt for os at se institutionen udefra - især af en gruppe unge, som kommer fra alle mulige steder og har alle mulige ideer om, hvad et museum er. Vi er ikke interesseret i at blive ophævet. Vi vil gerne række ud til alle og på forskellige måder.”

Men konkret har de også fået noget i form af de studerendes videoer og forslag. ”På den måde har det været et meget ligeværdig samarbejde - de får noget, og vi får noget.”

Rine Flyckt har tidligere haft en praktikant fra KEA. Normalt er deres praktikanter kunsthistorie-studerende og lidt på deltid. Men praktikanten fra Multimediedesign på KEA kunne være der fuldtid i fire måneder  og endnu vigtigere: med en anden tilgang:

”Vi plejer at have tænkere, og her kom der en do’er, som havde en værktøjskasse og en design-tilgang – og den er utrolig vigtig. Og det er bredde også.”

Frigivelsen af kunsten på SMK open giver uendelige muligheder – om du vil lave en dækkeserviet eller en fastelavnsmaske. Og det betyder også, at man kan sidde som 11-årig dreng på et værelse i Vestjylland og have adgang til en verden af kunst.