Sussie Lerche var 48 år, da hun for et år siden blev færdig på KEA. Nu har hun eget firma, hvor hun bruger design og det fysiske rum til at lære børn at lære.
Sussie Lerche stoppede op midt i livet og besluttede at skifte karrierespor. Valget faldt på E-design på KEA, hvorefter hun læste videre på Ideation også på KEA.
Og det var allerede på e-design, at ideen om at gøre det nemmere for børn at lære igennem indretning af det fysiske rum opstod – fx hvordan trapper kan bruges til at lære syvtabellen.
”Da jeg var færdig med e-design, var det for tidligt for mig at slutte på KEA, og jeg fortsatte med min PBA Ideation. Her kom jeg endnu dybere ind i designprocessen ikke mindst i kraft af holdet som havde et utroligt drive og en høj diversitet. Vi kom ind med forskellige evner og interesser, men vi fik et fælles sprog i Design Thinking,” siger Sussie Lerche.
Og studieformen på KEA passede hende godt:
”Først blev vi klædt på med teori og så udførte vi i praksis. I en verden hvor faggrænser udviskes, og vi skal indtage en holistisk tilgang, kunne vi bruge hinanden hele tiden til at komme videre fagligt.”
Underviserne satte fra begyndelsen de studerende i gang med at dokumentere deres projekter, og det er Sussie Lerche rigtig glad for i dag.
”Det er blevet et godt redskab til at blive skarpere til at finde ud af, hvad jeg kan og brænder for.”
I dag er hun ejer af virksomheden Form-Rum, som laver indretning af læringsmiljøer, indretning af retail og design af interiør. Og KEA er stadig med på forskellige vis:
”Min første kunde var en klassekammerat fra e-design, og jeg købte udviklingen af min hjemmeside hos en anden klassekammerat. Jeg bruger igen og igen mit netværk fra KEA.”
Se mere her