Byggebranchen har længe haft ry for at være sløv i optrækket, og den bliver jævnligt kritiseret for sin lave produktivitet. Men en ny delrapport fra Produktivitetskommissionen fastslår, at der er tale om myter: de nødvendige data findes simpelthen ikke, og produktiviteten kan derfor ikke måles.

..Men der er nu alligevel plads til forbedring.


Selvom vi ikke med sikkerhed kan sige noget om, hvordan det ser ud, så ligger det dog fast, at der mulighed for at øge produktiviteten,” siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i TEKNIQ Installatørernes Organisation og fortsætter:

Vi skal diskutere produktivitet, og nu kan den debat finde sted uden at tage udgangspunkt i falske myter, og dermed kan vi gå konstruktivt til værks.”

Og ifølge Niels Jørgen Hansen indebærer det i høj grad uddannelserne.

”Det er ikke kun væsentligt for faglærte, men også de studerende. Uddannelserne er en central del af den kompetenceudvikling, der skal til for at styrke produktiviteten.”

Det er ikke nok, at man er dygtig til at skabe komplicerede el-installationer, bygge store kontordomiciler og i det hele taget udføre opgaverne korrekt. Det er ligeså væsentlig, at man har træning og erfaring i at tilrettelægge arbejdet optimalt. En kompetence som giver rette materialer til rette tid, gode samarbejder, mindsket spildtid og ikke mindst øget produktivitet.

Tværfaglighed og digitalisering
En kompetenceevne de studerende på KEA mestrer, og som især styrkes ved at samarbejde på tværs af de forskellige linjer indenfor byggeriet. Det betyder, at de studerende bliver udsat for den kompleksitet, der er i et samarbejde med tegnestuer, entreprenører, bygherrer og andre leverandører.


”Vi underviser de studerende i at forholde sig til samarbejde og gode arbejdsprocesser fra ide til aflevering, således at de bliver dygtige til at strømline og optimere,” siger Claudio Spaziani Testa, studieleder på Bygningskonstruktørlinjen på KEA.


Et af redskaberne har været en massiv investering i digitalisering. 
”Byggebranchen har været langsom til at digitalisere, men vi er langt på KEA. Et eksempel er 3D modeller, der betyder, at alle aktører arbejder ud fra samme model.”


Når bygningskonstruktørerne og KEA’s andre tekniske uddannelser har fokus på at forbedre produktiviteten og integrere det i uddannelserne, så påvirker det byggeriet positivt:


”Vores studerende er fremtiden, og vi afleverer god arbejdskraft. De kommer ud og bliver ansat i alle led, hvor de bidrager med viden og kompetencer, der er med til at flytte branchen,” siger Claudio Spaziani Testa.

For yderligere kommentarer kontakt studieleder Claudio Spaziani Testa på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller telefon 20 28 24 22.