Det var med stor glæde, men stor spænding og frygt at Camilla Kaas i januar i år afsluttede sin Top-up Bachelor med speciale i Communication Design på KEA. Det havde været nogle lærerige år på KEA, men kunne hun leve op til de faglige krav, som virksomhederne efterspørger?
Det kunne hun. I øjeblikket er hun praktikant i virksomheden getQueried, hvor hun varetager PR og kommunikation. Som mange andre studerende har Camilla oplevet den frustration, der er ved at skulle definere, hvilke konkrete kompetencer, hun har tilegnet sig under studietiden, og som hun skal sælge sig selv på overfor en kommende arbejdsgiver.
”Når man læser medicin, ved man, at man har kompetencer inden for medicin og skal varetage et arbejde som læge. Det samme gør sig ikke gældende for min uddannelse. Her er der ikke nogen fast formular, det handler i høj grad om selv at få klarhed over og italesat sine kompetencer. Det kan være sindssygt svært.”
I Camillas tilfælde viste et praktikforløb i virksomheden getQueried sig at være det, der skulle til, for at hun for alvor fik øjnene op for de kompetencer, hun har tilegnet sig på studiet:
”Som Communication Designer har jeg fået krydskompetencer inden for kommunikation og grafisk design. Det har vist sig at være værdifuldt, fordi jeg i praktikken har kunnet varetage flere forskellige opgaver og flere elementer i en proces inden for kommunikation og grafisk design.”
Camilla’s arbejdsopgaver som praktikant har favnet bredt. Virksomhedens nye sociale medieplatform består af både brugere og kunder, og det betyder ekstra meget kommunikation i getQueried.
”Det har været virkelig fedt at skrive for getQueried, fordi jeg samtidig kan relaterede til det, de laver. Faktisk viser det sig, at de kan løse en udfordring, som jeg selv stødte ind i som studerende – indsamlingen af data fra spørgeskemaer, hvor jeg ofte ikke havde nok svar, og derfor heller ikke havde repræsentativ data. Det er et problem, som getQueried kommer til livs. De har skabt et socialt medie med mennesker i alle aldersgrupper, som er villige til at svare på ens spørgsmål. Det giver studerende mulighed for at indsamle data hurtigere – typisk inden for 24 timer.”
Udover at lave PR og kommunikation, har Camilla været med, når det har handlet om input på app’ens UX og UI. Dermed har hun fået stor medbestemmelse i forhold til at definere getQueried’s sociale medie.
Camilla chef Steven Højlund, direktør i getQueried, er yderst tilfreds med hendes kompetencer:
“Camilla er både konceptuel stærk og dygtig til at zoome ind på problemet”.