At få sit design sat i produktion allerede under uddannelsen, er en drøm for de fleste designstuderende. Men for studerende på 2.semester Pattern Design er det også virkelighed.
Det danske GOTS-certificerede firma Schulz By Crowds forretningsmodel bygger på, at designere kan sende deres designs ind. Bliver de udvalgt, får de et upfront beløb + procenter af salget, men Schulz By Crowd beholder rettighederne til designet i fem år og i øvrigt tager sig af alt omkring produktion, markedsføring og salg.
Men som noget nyt har virksomheden indgået et samarbejde med KEA, hvor studerende på Pattern Design i forbindelse med et projekt om kjoler med fokus på sammenhængen mellem design, pris og detaljegrad.
Der er tale om win-win. For de studerende får mulighed for at se deres design sat i produktion og ligge i butikker som River & Raven til efteråret. Mens Schulz By Crowd kan spotte de unge talenter, inden de bliver hapset af andre. Og ifølge ejer Marie Schulz, så tænker de studerende kreativt på en helt andet måde end garvede designere. De studerende får til gengæld indblik i virkeligheden og de krav, der stilles i de virksomheder, de skal ud i bagefter.
De studerende fik et designbrief med mood boards, tematik og de tekstiler Schulz By Crowd benytter, men derfra var der fri leg.
Jonas Schytte valgte at tage udgangspunkt i silke og den klassiske tjenestepigekjole, med basiskjole og et pynteforklæde ud over og inkorporere det i en style, der passer til Schulz By Crowds univers. Designet er simpelt og med enkle snit.
Natascha Frederiksen valgte at arbejde med silke crepe de chine som falder tungt og blødt med den tynde og stive silkeorganza som rynket detalje i halsen.