Koncentrationsbesvær, høj temperatur og lugtgener er nogle af de problemer Randersgade skole står overfor i dagligdagen. Studerende fra KEA BYG finder kreative og bæredygtige løsningsforslag, som skal hjælpe elever og undervisere til bedre vilkår.

 

8.V sidder som sild i en tønde, koncentrationsniveauet er lavt og varmen i lokalet dræner eleverne for energi. Dette er blot nogle af de problemer, Mattias Straub, Cand.scient.soc, underviser og projektleder på KEA, har fået at vide af lærerne på Randersgade Skole.

På grund af de udfordringer Randersgade Skole står overfor i dagligdagen, er der indgået et samarbejde med KEA BYG, hvor de studerende fra KEA skal komme med løsningsforslag, som forbedrer de fysiske rammer.  

”Det skal være løsninger, som ikke kun virker i dag, men også løsninger som virker fremadrettet. Der skal være fokus på både det praktiske, i form af indretning af lokalerne, samt det læringsmæssige perspektiv såsom indlæringsevne og dannelse af eleverne,” forklarer Mattias Straub.

Lærer på Randersgade Skole, Julie Svensson, fortæller, at der i sommerperioderne kan blive helt op til 30 grader i klasselokalerne. Eleverne har svært ved at trække vejret pga. den høje temperatur, hvilket gør det svært for eleverne at deltage aktivt i undervisningen.

Eleverne sidder 6 om et lille bord på små taburetter uden ryglæn. Solens stråler bliver lukket ude med mørke gardiner, og læreren har intet kateder på grund af pladsmangel.

”Jeg troede ikke at det var så hårdt at gå i folkesole, lokalerne er så små, at eleverne nærmest sidder som i et fængsel,” siger Anders Hochland Markussen, Studerende fra bygningskonstruktør linjen på KEA BYG.

Problemerne bliver ikke mindre i takt med at heldagsskolen skal indføres i det nye skoleår. Heldagsskolen vil bestå af en skolegang på 37 timer pr. uge for de ældste klasser, deriblandt også 8.V.

Nye vinduer og hemse

De studerende fra KEA BYG har blandt andet nye vinduer, og opbevaringsmuligheder på tegnebrættet. Der skal være større fokus på et bedre indeklima, samt hvordan man udnytter klasselokalernes kvadratmeter bedst muligt. 


”Det største problem er om vinteren, hvor eleverne sidder og fryser, og om sommeren hvor de har det rigtig varmt. Vinduerne er et-lags vinduer fra 50’erne, hvor det trækker ind. Vinduerne skal derfor skiftes til termoruder, som vil løse dette problem,” siger Anders Hochland Markussen.

Nye vinduer er ikke det eneste Anders Hochland Markussen har i tankerne. Der skal nemlig også være fokus på opbevaring af elevernes ting.

”De sidder 28 elever uden gulvplads, og der er ikke mulighed for at kunne lave almindeligt skolearbejde ved de små borde, hvilket gør det er svært at koncentrere sig derinde.”

Anders forsætter: ”Da der er højt til loftet i klasselokalerne, giver det os mulighed for at etablere to hemse, som vil optimere gulvpladsen, da de kan bruges til opbevaring. Hver hems vil ca. gå halvanden meter ud fra væggen og have en tilhørende stige, så eleverne kan komme derop, ”

Det er nu op til Randersgade Skole og Københavns Kommune om løsningsforslagene fra KEA BYG skal realiseres.