Studerende på Multimediedesign har ageret sparringspartnere for TV2- regionerne, som står bag kampagnen #Opstemt på SoMe.
I forsommeren bad TV2-Regionerne de studerende på Multimediedesign om at komme med deres bud på en kampagne, der skulle gøre det lokale demokrati mere relevant for deres jævnaldrende - og forhåbentlig få dem til at stemme ved kommunalvalget.
Og nu ruller kampagnen så med webserien #Opstemt. Seriens univers skeler til SKAM, men med en humoristisk vinkel. På rollelisten er blandt andre komikeren Martin Nørgaard og fjerdebølgefeministen Nikita Klæstrup.
Kampagnen får ros fra blandt andet Format for at lykkes med ikke at falde i ’det er nok sådan her de unge taler’-fælden, og balancere mellem at infomere uden at tale ned.
Ikke mindst i kraft af sparringen med de studerende:
”Deres input har været meget værdifulde, og det har været en kæmpe glæde at arbejde sammen med de studerende på KEA. De kom med virkelig flotte bud på kampagner, og selvom vi ikke direkte har kopieret en af deres kampagner, så indirekte i høj grad. Deres konklusioner og virkemidler har været en stor hjælp i vores arbejde og med mange gode idéer,” siger Nanna Holst, journalist og projektleder TV2-Regionerne.
600.000 unge skal stemme for første eller anden gang til kommune/ regionsvalget den 21. november, og mange af dem synes, det er uoverskueligt.
Det er netop denne uoverskuelighed, som kampagnen vil tackle via fokus på helt konkrete ting, der berører de unge som fx natbusser.
Udover webserien på 15 episoder er der også quizzer og explainers og en chatbot, hvor man kan stille de spørgsmål, man måske synes er dumme.
Se mere om #opstemt på: