Danmarks første magasin om bæredygtig livsstil med masser af DIY er skabt af tidligere studerende Johanne Rytter Stenstrup. Finansieringen og lidt til kom ind via crowdfunding.
Ni myter om naturlig make-up, sådan laver du en to-go kop af et gammelt syltetøjsglas og 10 steder man kan købe økologiske metervarer kombineret med mode, mad og livsstil.
I et år har Johanne Rytter Stenstrup og to veninder skrevet, udgivet og delt artikler om bæredygtig livsstil på nettet som Sustain Daily.
Nu har de udvalgt de bedste artikler, skrevet nyt og føjet til og skabt et fysisk magasin – Sustain Yearly.
”Sustain Yearly er ikke et magasin som dem, du finder på hylderne i din bladkiosk. For selvom de kan være gode, indeholder de også tit en masse fyld, ligegyldige facts og produkter, du ikke har brug for. Vi er gået efter en anden følelse: Lige dele fordybelse og praktiske tips. Et magasin, du sætter æselører eller bogmærker i, spilder tomatsovs på, når du har det med i køkkenet, og kan tage frem på de dage, hvor motivationen er i laveste gear,”lyder det fra pigerne bag magasinet.
Og der kommer ikke et nyt i næste uge. Eller næste måned. Hvis alt går vel, kommer der et nyt om et år – men ikke førJohanne Rytter Stenstrup afsluttede sin uddannelse på KEA i januar, men fik ideen og startede Sustain Daily allerede mens hun gik på Fashion Management, nærmere bestemt da hun tog valgfaget ’Business plan & fundraising’.
”Alle mine generelle skills omkring layout kommer fra KEA, og de er i særdeleshed i spil her, hvor jeg både er den, der har stået for at markedsføre produktet gennem crowdfunding-kampagnen, men også er ansvarlig for grafik.”
Hun læste først til Designteknolog og tog siden overbygningen i Fashion Management.
”Hele min uddannelse har jeg tonet mod det bæredygtige, fordi det er det, jeg brænder for. Sustain Yearly er det magasin vi ikke kunne finde i kiosken - ej heller på KEA's imponerende magasinhylder. Der manglede ét, der hyldede verdens små helte, der prøver at leve mere bæredygtigt,” siger Johanne Rytter Stenstrup.
Sustain Yearly er på 136 sider trykt på Danmarks mest bæredygtige trykkeri med originale illustrationer, du kan bruge som malebogssider. Det guides, tankevækkende fortælllinger og ikke mindst helt konkrete DIY-tips, så du selv kan leve mere bæredygtigt.
Og netop bæredygtighed var også en af grundene til, at de valgte at crowdfunde deres første fysiske magasin.
”Hvad nu, hvis ingen ville læse det? Det er ikke bæredygtigt at skabe et projekt, som ingen vil læse.”
De skulle sælge 250 magasiner i forsalg, før produktet kunne gå i trykken. Det svarer til 42.000 kroner, når man regner porto med – og det lykkedes. Faktisk fik de samlet 57.174 kr. ind inden tiden udløb.
Magasinet er netop gået i trykken og kan købes fra begyndelsen af maj på sustaindaily.dk og hos udvalgte forhandlere.