Hvis brobygning skal give mening, nytter det ikke noget med tomme salgstaler. Eleverne skal have en håndgribelig forståelse af, hvad det vil sige at læse på KEA.
I stedet for at lave den sædvanlig besøgsdag med det sædvanlige foredrag har KEA samarbejdet med to gymnasier om en ny form for brobygning, hvor udgangspunktet er fagligt – og det gav et reelt udbytte for både gymnasieeleverne og de studerende på KEA, der deltog.
2.g’ere fra Nørre Gymnasium fik til opgave at interviewe og producere portrætvideoer med KEA-studerende fra Produktionsteknolog. Det betød, at gymnasieleverne både fik indsigt i KEA som videregående uddannelse samt en faglig læringsdimension. Omvendt fik de studerende på produktionsteknolog en profilvideo, de kunne bruge i forbindelse med deres praktikpladssøgning.
Udover at blive kloge på KEA og KEAs praksisnære undervisningsmetoder, fik de også en forståelse for selve karriereprocessen og de mange til- og fravalg man skal forholde sig til - og at løbet ikke nødvendigvis er kørt, hvis man vælger forkert første gang.
Ved at producere og videreformidle en rollemodels karrierevalg og vej dertil, reflekterede eleverne uvilkårligt også over deres egne fremtidige karriereveje.
”Eleverne opdagede, at der findes andre veje at gå end universitetet – de opdagede, at der findes nogen, som gør tingene anderledes end KU. Og ideen med at interviewe KEA-studerende, gjorde dem kloge på hele processen med at vælge,” siger Jette Martinsen fra Nørre Gymnasium.
Elever fra Espergærde gymnasium oplevede den praksisnære tilgang på KEA, da de sammen med studerende fra Energiteknolog skulle finde på nye energiløsninger ved hjælp af en cykel. Resultatet blev blandt andet en mobiloplader, der fik strøm fra dynamoen.
”Det har været en meget positiv oplevelse. Ingen af dem kendte KEA inden forløbet, men bagefter skrev en tredjedel, at de overvejede at søge optagelse på KEA og at det havde været en fed oplevelse,” siger Susanne Brunsgaard Hansen fra Lyngby Tekniske Gymnasium.
”Det var sjovt for dem at opleve et lidt anderledes studiemiljø. Den klasse, der var med, er meget aktivistiske, og de var overraskede over faciliteterne på KEA, og især materialebiblioteket imponerede dem. Alting lægger på en måde op til DTU hos os, så det var godt for eleverne at opleve, at der er andre muligheder.”
Projektet skal køre to år endnu, så planen er at eksperimentere med flere ting og i sidste ende udvikle nogle færdige koncepter.
Se videoen med Bobby, som er et af resultaterne fra samarbejdet med Nørre Gymnasium.