Der har længe været et udpræget ønske fra erhvervslivet, og det er derfor en stor glæde, at KEA nu kan udbyde muligheden for at læse automation og drift på deltid.
Per Paaskesen, uddannelseschef i Dansk Metal hilser den nye deltidsmulighed særdeles velkommen:
”Det er helt afgørende, at vi får udviklet de tilbud, der sikrer, at vi har de rigtige kompetencer til at kunne automatisere i industrien og dermed forbedre konkurrenceevnen, for det betyder, at vi kan fastholde og skabe nye arbejdspladser.”
Automation er et område i enorm vækst, og virksomhederne kan ganske enkelt ikke få nok fornødne profiler. Dels er der for få unge, der har opdaget uddannelsen (det er dog ved at vende nu), og dels er der på grund af den enorme efterspørgsel på de her kompetencer brug for, at også folk, der allerede er i arbejde, kan efteruddanne sig i automation og drift.
”Det er vigtigt, at vores industri kan konkurrere, så vi har noget at leve af, og her er automation et absolut afgørende kerneområde for alle virksomheder, der skal leve af at eksportere,” siger Per Paaskesen.
Det nye udbud betyder, at man kan erhverve sig en akademiuddannelse i automation og drift på 3-4 år sideløbende med sit arbejde.
”Det er fantastisk dejligt, at det nu er lykkes at komme i mål med det nye udbud i Automation og drift, hvor vi i den grad imødekommer det store efter- og videreuddannelsesbehov, der er i produktionsdanmark. Processen har været udfordrende, og vi er på alle måder blevet trykprøvet. Internt i KEA er der ydet en kæmpe indsats, og derfor er det rart at få en positiv akkreditering i hus – og så lige op til jul,” siger Jette Mølholm, programchef på KEA Teknik.
Det første hold er sat til at begynde i andet kvartal af 2016, og alle med én af en lang række erhvervsuddannelser kombineret med erhvervserfaring kan søge om optagelse.
Derudover er det også lykkes KEA på nationalt plan at få akkrediteret to deltidsuddannelser på installationsområdet – El-installatør og VVS-installatør.
Alle tre uddannelser er led i VEU-indsatsen, altså at sikre efter- og videreuddannelse på det tekniske område som led i det dobbelte uddannelsesløft i DK.