Hvordan skulle en selvvalgt virksomhed udvikle deres brand, hvis det stod til de studerende på 6.semester på BRAND Design? Det har de givet deres bud på efter en misundelsesværdig research- og inspirationstur til NY.
Der er masser af inspiration at hente alene ved at opholde sig i New York, men de studerende besøgte en række super interessante virksomheder under det ugelange ophold.
Først var der besøg hos den danske ølkonge fra Evil Twin, der har kæmpe succes med sit mikrobryggeri i USA, og som fortalte om hvordan han har skabt sin drømmevirksomhed.
Lemonsqueeze er stiftet af danske Mik Strøyberg. Virksomheden hjælper internationale (upcoming) virksomheder med at trænge ind på det amerikanske marked. Det gav interessante input om iværksætteri og markedsudvikling.
Derudover besøgte de studerende globale bureauer som BBDO og Ogilvy & Mather samt Fashion PR bureauet KCD.
Og sidst men ikke mindst kæden The Talbots, der er drevet af en dansk direktør, der har formået at repositionere brandet og med succes føre det i en helt ny retning.
Efter en måned intensivt arbejde præsenterede de studerende nyt koncept og drømmescenarie for den virksomhed de havde valgt at arbejde med. Og her skilte især to grupper sig ud i forhold til at konceptudvikle og visualisere deres idéer.
Cykelfabrikken blev grundlagt i 2009 på Vesterbro og har specialiseret sig i håndbyggede cykler i et enkelt nordisk design. Gruppen havde kigget på muligheden for at ekspandere Cykelfabrikken og åbne butik i New York
Og ifølge underviser Cecilie Skovsbøl Andersen udmærkede de sig ved ikke på forhånd at lægge sig fast på en løsning, men var åbne og afprøvede en masse. Og det betød, at deres forslag blev innovative og fik nogle nuancer, som var rigtig interessante. Blandt andet valgte de bevidst ikke at gøre butikken strømlinet. Og deres markedsføring havde en guerilla tilgang, som var afsøgende og ikke bare via de sociale medier.
Gruppen havde for eksempel lavet en konkurrence, hvor de delte hang-tags med nøgler ud i området omkring Chelsea og Meat Packing, hvor folk så efterfølgende kunne komme ind i butikken og se, om nøglen passede til låsen på give away-cyklerne.
”De var enormt dygtige til at arbejde med processen og udvikle et stærkt koncept, men de var ikke forelskede i deres eget projekt. De kom frem til, at NY er et kæmpe marked, men et marked som ikke er modent endnu. Og det viser en konstruktiv kritisk tilgang,” siger Cecilie Skovsbøl Andersen.
Hjem-Is projektet er en helt anden type. Gruppen havde valgt at tage fat i en virksomhed, som er kendt af alle, folkelig og mainstream. Og så er det et koncept, som stort set ikke har forandret sig, siden det blev lanceret.
Gruppen foreslog, at Hjem-Is fik cykelvogne, så folk i byerne, på stranden og til events kan købe is enkeltvis. Det er oplagt for netop Hjem-Is, og samtidig er det et nyt koncept, som ikke kannibaliserer på det eksisterende.
Og netop ideen med at sælge is enkeltvis ledte til også at kigge på hele den visuelle identitet og ikke mindst emballagen, som på nuværende tidspunkt består af en hvid indpakning med et datostempel.
Gruppen skabte en ny visuel identitet og nye emballager.
”Da Hjem-Is opstod var det genialt, at de kom hjem til folk, men i dag kan du få bragt alt til døren, hvis du vil have det. Og derfor kom gruppen også frem til, at det var nødvendigt at se på hele forretningen – ikke mindst produkt, kvalitet og pris,” siger Cecilie Skovsbøl Andersen.
Et andet sted hvor gruppen skilte sig ud, var i forhold til deres research. De havde samlet en fokusgruppe, som blev sat til at spille et ’spil’, hvor respondenterne skulle placere sure, ligeglade og glade smiley’er på en spilleplade med forskellige udsagn, ideer og produkter. Og det gav enormt gode input – blandt andet at Hjem-Is seneste koncept med også at sælge pizzaer fra deres biler, virker utroværdigt. Og i stedet for at gruppens præsentation blev ’vi synes’, så lod de respondenterne komme med deres dom via små filmklip.