Ilse Jacobsen har fået gigantisk succes med sine gummistøvler. Og seneste skud på stammen i den globale virksomhed er en spa-serie, som gerne skulle blive en ligeså stor succes. Designteknologerne gav deres bud på, hvordan det kunne gøres.
Køberne af Ilse Jacobsens spa-serie har taget godt imod produkterne, og de er allerede førende i bl.a. Matas. Markedet er dog et af de hårdeste at manifestere sig i, og salgsresultaterne stiger langsomt – eller det synes de i hvert fald hos Ilse Jacobsen.
De bad derfor de studerende på Designteknologen om at kigge på, hvordan man kan forøge kendskabet til Ilse by Ilse Jacobsen-serien – vel at mærke uden et markedsføringsbudget.
De studerende blev også bedt om at kigge på, hvilke plejeprodukter der eventuelt mangler og hvorfor. Men også hvordan en produktserie af vævede varer kunne se ud - som en naturlig forlængelse af Spa-universet.
De i alt 169 studerende på 2. semester fik tre uger til at løse opgaven.
Grupperne fremstod som en ’mini-virksomhed', der skulle udføre og samarbejde om projektet så virkelighedstro som overhovedet muligt. Grupperne blev derfor inddelt i design, indkøb og marketing, hvorefter hver gruppe udvalgte én studerende som projektleder, der fik det endelige ansvar, traf afgørelser i tvivlsspørgsmål og sørgede for, at ressourcerne stemte og deadlines blev overholdt.
Ilse Jacobsen ønskede inspiration og input, og det fik de:
”Niveauet var faktisk højt i forhold til, hvor kort tid de har læst. De kom op med mange spændende ideer fx til badetøj – hvilket ligger tæt op ad Ilse Jakobsens DNA. Det kunne sagtens være en ny linje. Det var også sjovt at tage wellness -tanken videre til søvn og arbejde med søvn-relaterede produkter såsom sovethe, øjenmaske og afstressningsprodukter. Der var også en kosmetiktaske, som vi kunne sælge i morgen,” siger brandmanager Bianca Hegedüs.
En anden gruppe havde også foreslået at integrere succesen fra gummistøvlerne ved at bruge sålen fra gummistøvlerne i en sandal.
”Samarbejdet med de studerende gav os 50 cases, og med den mangfoldighed var spændende at se hvor forskelligt, de greb det an, og med hvilken ildhu de gik til det,” siger Bianca Hegedüs.