To KEA studerende havde deres styles med på den nyligt overståede modemesse – deres design blev til virkelighed gennem virksomheden Schulz by Crowd.
Jonas Theede-Schytte og Natascha Frederiksen kunne se deres styles hænge på bøjler og blive solgt til diverse butikker på modemessen under dette års modeuge i København.
Normalt ville det kræve, at de havde startet deres eget modefirma med alt, hvad det indebærer.
Men det danske GOTS-certificerede brand Schulz By Crowds forretningsmodel bygger på, at designere kan sende deres designs ind til virksomheden. Bliver de udvalgt, får de et upfront beløb + procenter af salget og ikke mindst credit for deres design, mens Schulz By Crowd beholder rettighederne til designet i fem år og i øvrigt tager sig af alt omkring produktion, markedsføring og salg.
”De er meget bevidste om deres arbejde som virksomhed og vores arbejde som designere. Det betyder, at efter jeg overdrog mine styles til Schulz by Crowd, stoppede min del af arbejdet. Det gør i min optik, at arbejdet som designer er langt sjovere, når det i bud og grund kun er den kreative fase, jeg skal forholde mig til,” siger Jonas Theede-Schytte.