Anne Lehmann er produkt- og grafisk designer for Normann Copenhagen, og så er hun vild med studerende fra KEA.
Normann Copenhagen er en dansk designvirksomhed startet i 1999 af Poul Madsen og Jan Andersen. De ønskede at gøre det ordinære ekstraordinært gennem design, og Normann Copenhagen bliver nu solgt i mere end 70 lande.
Deres flagship store, på intet mindre end 1700 m2, ligger i en gammel biograf på Østerbro, og som noget ret usædvanligt bliver vinduesudstillingen skiftet hver evig eneste dag. Ikke to dage er ens, og cirka hver anden måned bliver hele butikken re-designet.
Studerende fra E-design (iværksætteri) fik til opgave at komme med løsningsforslag til, hvordan vinduet ud mod Østerbrogade kan fortælle historien om virksomheden og dermed trække flere kunder til. Og gerne i et flow ind i butikken.
Det er tredje gang e-design samarbejder med Normann Copenhagen, som sætter stor pris på de studerende.
Anne Lehmann fra Normann Copenhagen tager helst studerende fra KEA, da de har en stor forståelse for branchen og kan arbejde selvstændigt fra første dag.
”Det er helt tydeligt, at de kommer med kompetencer, som er vigtige for erhvervslivet, og det er virkelig værdsat fra vore side. Og så har de lyst til at lave noget,” siger Anne Lehmann, som selv er uddannet fra KEA som designteknolog.
Noget af det, hun var gladest for som studerende, var netop kontakten med erhvervslivet og de konkrete opgaver, og derfor vil hun også gerne give noget tilbage – men også ”nå at hapse dem, inden andre gør det”, indrømmer hun.
Og de studerende har i sandhed knoklet i døgndrift.
”Vagterne måtte smide dem ud hver aften kl.23,” fortæller underviser Tifli Lerche.
Efter en måneds intensivt arbejde kunne de studerende endelig præsentere deres forslag for Anne Lehmann.
Forslag der blandt andet inkluderede gratis photo shoots med en professionel fotograf i fire forskellige ’hjem’ møbleret med Normann Copenhagen produkter, der fungerer som baggrund for portrætterne. Det er nemt for kunden og nemt for Normann at implementere. Det er oplagt til højtider og for turister, der kan sende billedet hjem som postkort. Billederne uploades på Facebook, hvor kunden frit kan hente dem, og hvor de fungerer som reklame for butikken og kunden.
En anden gruppe havde omdannet fronten af butikken til en skov, hvilket skubbede og inspirerede til forestillingen om, hvad der kan lade sig gøre.
Anne Lehmann var generelt meget imponeret, og forslag som fx Add a little colour, hvor hvide Normann Copenhagens design overhældes med maling i forskellige farver var lige til at implementere og sætte i gang:
”Det ville have enorm stor effekt, og kan ramme mange forskelige målgrupper - som er det, vi har.”