Tre KEA-studerende er udvalgt til at dyste ved DM i entreprenørskab. De har chance for at vinde op mod 200.000 kroner til at realisere deres idé om et socialt kaffebord.
Til trods for at danskerne gentagne gange er kåret som verdens lykkeligste folk, er det ingen hemmelighed at stress på arbejdspladserne stadig er et problem i Danmark.
Tre studerende fra Design og Business Ideation, Dina Bergstrøm, Ninett Vang, Sarah Rosenbæk, vil med deres idé om et interaktivt socialt kaffebord øge arbejdsglæden i virksomhederne.
”Vi har lavet ”The Social Coffeetable”. Det er et cafébord, man står op ved, der er monteret en kaffemaskine, som kun kan brygge kaffe, hvis man er mindst to personer om bordet. Idéen med det er, at du aldrig holder kaffepause alene. Du skal have en kollega med. Dermed er der lagt op til, at du kan være mere social,” forklarer Dina Bergstrøm.
Bordpladen er en interaktiv touchscreen. Gruppen skal have udviklet forskelligt software, som understøtter en anerkendende og udviklende kultur på arbejdspladsen.
”Det skal være noget som komplimenter og at man kan skrive, hvad der gør en glad. Så skal der også være noget leg og spil i pladen, så der er glæde og sjov ved at være der. Samtidig kan det også bruges som mødebord, så der skal være brainstorm funktioner i bordpladen,” siger Dina Bergstrøm.
Fordelen ved at lave stående møder er, at de bliver korte og mere effektive. Ifølge Dina Bergstrøm øger man dermed vidensdelingen i virksomheden og derfor også produktiviteten.
Det perfekte pitch
At skaffe finansiering til at realisere sin idé kræver meget mere end selve idéen. Det kræver, at idéen bliver præsenteret for de rigtige mennesker på den rigtige måde. De tre studerende modtog træning i at piche idéer på et kursus på KEA.
”Pitchtræningen har helt sikkert gavnet os. Vi skal fremstå som nogen, der kan føre det ud i livet, så det ikke fremstår som et skoleprojekt. Det gør man ved at vise, at vi har fat i de rigtige mennesker til at hjælpe os, at vi kan skaffe os konkrete samarbejdspartnere til at finansiere projektet. Det skal se realistisk ud økonomisk og idéen skal være testet og valideret,” forklarer Dina Bergstrøm.
I øjeblikket arbejder de hårdt på at lave det skarpeste pitch, som de d. 22. maj skal præsentere to gange til DM. En gang foran juryen og anden gang på en scene foran mange mennesker.
”Vi har lært, at vi skal starte med noget, der skal få folk op af stolene. Vi vil male et dystert billede af, hvor mange der har stress i Danmark og hvor meget det koster virksomhederne både i kraft af sygefravær og fordi medarbejderne arbejder bedre, hvis glæden er stor. Så det arbejder vi på at få tallene for lige nu,” siger Dina Bergstrøm.