Tonen på nettet kan være hård. Hadesites, trolls, betændte kommentartråde og personangreb er blevet en del af de sociale medier. Men sådan behøver det ikke være. På KEA afholdt bevægelsen Fucking Flink, Microsoft, McDonalds og Facebook et såkaldt ’Hackathon’ for at ændre kulturen.
Internettet er hvad du, jeg og vi alle gør, når vi poster, tweet’er, hashtagger, chatter og kommenterer. Danskerne er verdens lykkeligste folk, og et af de folkefærd, der bruger sociale medier allermest. Men hvorfor er vi så ikke også dem, der udviser størst online overskud?
Det spørgsmål stillede Lars AP forfatter til bogen ’Fucking Flink’ som har udviklet sig til lidt af en bevægelse på nettet, til omtrent 40 studerende på KEA, der var mødt op tirsdag for at deltage i et ni timers Hackathon fra kl. 15-24.
Læs mere om Fucking Flink her.
Sammen med Fucking Flink har en gruppe organisationer, enkeltpersoner og virksomheder taget initiativ til projektet Online Overskud. Målet er at styrke og dyrke tiltag, adfærd og handlinger, der foregår online og som til sammen kan skabe et internet fyldt med god tone og overskud. Under Hackathonet blev der udviklet konkrete og innovative løsninger, som kan bruges til at skrue op for vores Online Overskud.
Læs mere om Online Overskud her.
De hadske kommentarer rammer vidt og bredt på nettet og hverken enkeltpersoner eller store virksomheder er fredet. Det erfarer McDonald’s og Microsoft.
”Vi har den store midte, der bruger os, og hvor der hverken er had eller kærlighed. Så har vi en gruppe, der elsker os og skaber hype og ligegyldigt hvad vi gør, synes de det er fantastisk. Og så er der altså også en gruppe som bare hader os og synes vi er ’the evil empire’,” siger Nana Bule, Director Consumer Group i Microsoft Danmark.
Årsagen kan findes i, at der er en fankultur i game-miljøer og blandt Microsoft og Apple brugere, hvor folk er meget passionerede omkring teknologierne.
”Rigtig mange af de platforme, som bliver brugt, driver vi jo. Skype og mange af de andre sociale medier, har vi part i. Så i Microsoft føler vi et ansvar for at forbedre tonen på nettet,” siger Nana Bule.
Hos McDonald’s oplever de en stor forskel på, hvordan brugerne skriver om dem, når det foregår på henholdsvis Instagram og Facebook. Instagram flyder nærmest over med positive kommentarer og likes, mens det ser noget anderledes ud på Facebook.
”Vi har en meget stor Facebook-profil med over 276.000 likes. Når vi poster om nogle nye produkter, så kommer der rigtig mange positive kommentarer. Der kommer også nogle rigtig hårde udbrud, hvor nogle synes vi er ”en ond multinational virksomhed”. Der skal være plads til at alle ikke kan lide McDonald’s, men vi vil gerne have at tonen bliver bedre, så man får en saglig diskussion på de sociale medier” siger Line Kierulf Dahl, Digital Brand Manager ved McDonald’s Danmark og uddyber:
”Vi har 4200 enormt dedikerede medarbejdere hos McDonald’s med en gennemsnitsalder på 21 år. De unge mennesker bruger nettet hele tiden, derfor har vi et særligt ansvar for at præge måden, man opfører sig på. Hos McDonald’s taler vi om at give ”gode øjeblikke” både til hinanden og til vores gæster. Vi oplever at tonen på vores facebookside til tider kan være hård. Når nogle skriver hårde ting om McDonald’s, så kan vores dedikerende medarbejdere godt finde på at gå ind og forsvare McDonald’s og så kan det ende med at vores medarbejdere risikerer at blive svinet til. Derfor vil vi rigtig gerne være med til at skabe online overskud. Ikke kun for McDonald’s, men også alle andre steder online” siger Line Kierulf Dahl.
Facebook var også med til at arrangere eventet, men kunne desværre ikke være til stede.
Anonymitet på en positiv måde
Omtrent 40 KEA-studerende deltog i Hackathonet. Vinderen af førstepræmien blev Kimberly Klausgård, som fandt på konceptet ’Reusing anonymity’.
”Meget online mobning og negative handlinger bliver som regel delt under forudsætningen af at personen kan være anonym. Det vil vi vende på hovedet. Brugere bør i stedet skrive positive kommentarer til fremmede, som de måske er for flove til at give i virkeligheden. Det simple koncept kan nemt deles på Facebook og mail og måske kan det generere en ’dagens kompliment’,” skriver Kimberly Klausgård.
Hendes idé vil sandsynligvis blive videreudviklet sammen med Fucking Flink, så den kan sættes i brug.
”Som jeg gik rundt mellem grupperne og hørte deres ideer, fornam den positive summen og den kollektive energi over at lave noget godt for os alle, greb jeg jo mig selv i at blive helt lykkelig. Den slags skal vi gøre meget mere af!,” siger Lars AP, Direktør, Fucking Flink.
Du kan læse alle forslagene her.