Caroline Escobar, uddannet E-designer fra KEA, har netop vundet Future Lions i Cannes blandt 1.500 andre unge studerende.
Målet med Future Lions er at finde og hædre dem, der skaber og former fremtiden, og som formår at udfordre konventionel tænkning. Det er altså en prestigefyldt pris, som har vist sig særdeles karrierefremmende for tidligere vindere.
"Det har været helt vildt. Jeg har mødt alle de store, som man normalt kun hører om, og pludselig synes de, man er herresej. Og det betyder ekstremt meget i forhold til kontakter - folk fra de fede bureauer kender pludselig mit navn, og hvis jeg havde ønsket det, havde det sikkert været nemt at få job nu, men jeg er meget glad for Miami Ad School. Jeg havde ikke forestillet mig, at en pris kunne gøre så meget, siger Caroline Escobar, som læser på Miami Ad School i Hamborg, men begyndte sin karriere på E-designer uddannelsen på KEA.
"KEA var et godt springbræt. Jeg vidste, at jeg gerne ville ende på Miami Ad School, men jeg vidste ikke, om jeg var god nok. Så i dag er jeg ekstremt glad for, at jeg gik på KEA, fordi det åbnede mine øjne for, at det var Miami, jeg skulle, og at det ville give mening."
Slut med irriterende byttepenge
Det er Digitalbureauet AKQA, der står bag prisen, som uddeles på Cannes Lions International Festival of Creativity. Og i år var der rekordmange, nemlig 1500, der havde indsendt deres forslag. Men det blev altså danske Caroline Escobar, der sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt for casen Keepit - en mobilapp, der løser problemet med irriterende småpenge: Du betaler med kontanter, men byttepengene bliver sat ind på din bankkonto, mobilkonto, Pay-Pal, velgørenhed, Google Wallet eller hvad du måtte foretrække.
"For det første er det super fedt, at hun har vundet og med et rigtigt godt projekt. Og så er det dejligt at se, at nogle af de takter, vi har sat i gang på E-design kan bruges i andre sammenhænge. Derudover vil vi gerne gøre de studerende bevidste om, at der er mange gode internationale muligheder, og det er Caroline et rigtigt godt eksempel på," siger Bo Pedersen, Studieleder for E-design, Institut for Ædelmetal samt den danske og internationale PBA i Smykker, Teknologi og Business.
Briefet fra AKQA er enkelt: Forbind et produkt eller en service fra et globalt brand med en målgruppe efter eget valg på en måde, som ikke kunne lade sig gøre for fem år siden.
"Future Lion har i sit ottende år endnu en gang fremvist utrolige ideer, der inspirerer og imponerer. I alle de indsendte forslag så vi et klart ønske om at tilbyde konkrete fordele til målgruppen. Ved at anvende teknologi og kreativ tænkning på en række problemer har Future Lion 2013 vinderne demonstreret, hvilken betydning og gennemslagskraft brands kan have, når de gør folks liv bedre," siger James Hilton, medgrundlægger og CCO hos AKQA.
For yderligere oplysninger kontakt
Louise Juncker, Business Partner - Design & Business: +45 4646 0000,