Det er ikke nogen hemmelighed, at Danske Bank trak en nitte med New Standard-kampagnen tilbage i 2012. Så hvordan genetablerer man tilliden hos den unge målgruppe? Det har de studerende på Multimediedesign givet deres bud på.
Samarbejdet mellem KEA og Danske Bank går tilbage til 2013, hvor mere end 130 studerende fremlagde deres respektive kampagneløsninger i bankens Kuppelsal i Laksegade i København.
”For os var det en helt forrygende dag, hvor vi blev præsenteret for virkelig kreative løsninger, som vi efterfølgende har været inspireret af,” siger Filialdirektør Gitte Le Grand og uddyber hvorfor:
”De studerendes forslag var kreative og gennemarbejdede, og de hjalp os til i endnu højere grad at tænke udefra-og-ind i vores kampagneløsninger. De er jo netop selv et udsnit af den målgruppe, som vi gerne ville adressere med vores kampagne.”
Fra banken deltog repræsentanter for lokale filialer i København, den regionale marketingafdeling og bankens centrale marketingfunktion.
”Forløbet var så inspirerende, at vi greb muligheden for igen at få 125 studerende fordelt på 22 grupper til at indgå i et intenst opgaveforløb med vores Christianshavn filial,” siger Gitte Le Grand.
Opgaven lød på, at de studerende i samarbejde med Danske Banks Christianshavn Afdeling skulle formidle et andelsboligkoncept gennem en produktorienteret kampagneløsning. Og det gjorde de godt:
”Igen blev vi præsenteret for nytænkning og kreative løsninger. Det har været udbytterigt og en stor fornøjelse for os at arbejde sammen med KEA's lærerstab og de studerende. Og derfor får kan vi varmt anbefale et erhvervsmæssigt samarbejde med KEA."
Set i lyset for historikken med New Standard-kampagnen valgte Lars Beyer Folkman og hans gruppe at satse på co-branding og nærmere bestemt co-branding med Lagkagehuset. Andelsboligerne går som varmt brød, så derfor gik kampganen på at dele varmt brød ud på forskellige lokationer og starte Danske Bank kaffe-knallerter op.
”Målet var at ramme folk på sanserne, inden de tænker Danske Bank, og på den måde skabe gode associationer, så man kunne komme igennem med budskabet om, at Danske Bank faktisk har den næst billigste rente,” siger Lars Beyer Folkman, som studerer Multimediedesign på 3.semester.
”Det var en virkelig svær case, men også sjov – og det er jo virkeligheden. Vi har fået mange gode redskaber fra studiet og helt klart lært noget, som jeg kan og vil bruge, også når jeg er færdig på studiet.”
Efter præsentationerne var Lars og hans gruppe samt vindergruppen til tre-retters middag med Thomas Mitchell, Head of Personal Banking DK i det lokale, hvor Mærsk har siddet og forhandlet lån.
”Det var en stor oplevelse, og ret surrealistisk at direktøren sad og spurgte os ud om ideer og bad om vores take på, hvad de unge vil have.”
Rikke Fjord Thomsen og hendes gruppe (som vandt) opdagede, at bankens største aktiv faktisk var deres rådgivere:
”Det var nogle enormt karismatiske personer - meget empatiske og søde, og det ser man slet ikke, når man som potentiel kunde ser Danske Bank udefra – der er det et stort monstrum, som er svært at forholde sig til,” siger Rikke Fjord Thomsen.
De fandt også ud af, at mange mennesker savner det personlige og tætte forhold til bankrådgiveren, som man havde før i tiden, og det var derfor oplagt at lave en meget personlig kampagne.
Gruppen lavede derfor et website, hvor de fremhævede rådgiverne og den direkte kommunikation. Derudover fremstillede de smukke plakater med motiver fra Christianshavn, som man godt gad at have hængende derhjemme. Samt postkort med håndskrevne beskeder fra medarbejderne i banken sideløbende med en kampagne i S-tog og metro.
”Hvis vi bare havde fokuseret på produktet (i dette tilfælde andelsrenten) ville det være svært at differentiere sig - fordi det gør alle andre også. Så vi slog på det, der skilte sig ud, og det var deres ansatte og deres rådgivere,” siger Rikke Fjord Thomsen.
”Men det var et sats, fordi vi gik jo faktisk væk fra den oprindelige opgaveformulering.”