Studerende fra Designteknologen har imponeret Fucking Flink og Odense kommune med deres kampagneforslag, der skal få de unge til at holde sig fra stofferne.
Odense kommune har ikke rigtig haft held til at ramme de unge med deres tiltag Drugbox.dk. De bad derfor studerende fra KEA om hjælp. Og det fik de.
”Samtlige gruppers bud på et nyt site – efter kun tre ugers arbejde – var bedre end det nuværende,” sagde Thilde Nybro Pfeifer fra Fucking Flink, som er en social bevægelse, der arbejder for at gøre Danmark – verdens lykkeligste land – til verdens flinkeste. Det gør de ved at fortælle historier, som dyrker og styrker menneskelige relationer.
Men det med sitet var kun en del af opgaven. De studerende skulle udarbejde forslag til en samlet kampagne, som kan sørge for at budskabet bag Drugbox rent faktisk lander hos de unge.
”Vi er helt overvældede og meget begejstrede over de studerendes indsats. Vi har fået et kæmpe katalog af ideer, som vi helt sikkert vil benytte fremover. Vi talte flere gange om, at udover at have inspireret os, så har de studerende også imponeret os. De var super skarpe i deres fremlæggelser og dejlige at bruge tid sammen med,” siger Torben Vangsted, konsulent, underviser og supervisor i Odense Kommune.
Kommunen var blandt andet vilde med, at gruppen bag ’Giv det videre’-kampagnen rent faktisk havde testet den hos de unge.
Og de ville gerne arbejde videre med ideen med postkort, som umiddelbart formulerer positive budskaber såsom ’Kokain er et naturprodukt, så det er ikke så farligt’ og ’Alle har da prøvet at ryge hash’- men som punkteres med fakta på bagsiden.
En af grupperne havde blandet andet lavet en video, som Odense var klar til at sende ud på stedet. Og anden stillede spørgsmål i stedet for at komme med svarene: Hvad laver I, når I er sammen? En kampagne med fokus på venskaber og fællesskaber.
Til gengæld var Odense Kommune lidt overraskede over en anden af gruppernes research, der viste, at de unge faktisk gerne vil have viden om stoffer, alkohol og misbrug ude på skolerne i forbindelse med undervisningen – en knap så ’sexet’ opdagelse, men ikke desto mindre vigtig.
Odense Kommune og Fucking Flink vil gerne vente med at løfte sløret for kampagnen, men de afslører dog, at der faktisk er elementer fra samtlige grupper med i den endelige kampagne, som lanceres til efteråret.
Også de studerende har været glade for opgaven:
”Det har været spændende at arbejde med en ægte klient, og en case hvor vores løsning faktisk har en betydning for nogen. Vi har fået lov til at forme nye tiltag og haft frihed til at være kreative, og samtidig har det været inspirerende at arbejde så tæt sammen med en virksomhed. Hele forløbet har været meget brugbart og lærerigt, og vi har helt sikkert taget en masse til os.”