Studerende på uddannelsen til produktionsteknolog har udviklet nye emballageløsninger til Steelseries, der laver gamer-udstyr - og har over 1,1 million følgere alene på Facebook.
Steelseries har intet mindre end 1,157 million følgere på Facebook – og så bor de ude i Valby. Den danske virksomhed er førende, når det kommer til gamer-udstyr, og henover efteråret har Steelseries samarbejdet med studerende på produktionsteknologi på KEA.
De studerende har designet nye emballageløsninger, som tager hensyn til miljøet ved at retænke konceptet omkring indpakning – for eksempel ved at bruge sojabaseret tryksværte og undgå lim.
”Det har været inspirerende at arbejde sammen med KEAs kommende produktionsteknologer. De studerendes løsninger og de bagvedliggende overvejelser gav os nogle interessante perspektiver på produktæsker. Vi kunne især godt lide de mange løsninger, som både så godt ud, var funktionelle og samtidigt minimerede fodaftrykket på miljøet - alle vigtige parametre i vores egen daglige udvikling af produktæsker,” siger Jacob Bolvig, direktør i Steelseries.
Deres favorit er det kreative koncept fra Mia Sjøreen, der har brugt smarte foldeteknikker til at lave en flot og funktionel æske – uden lim, så materialet nemt kan genbruges.
”Hendes koncept var så gennemført, at vi sagtens kunne se det i produktion med blot et par ugers ekstra arbejde. Det var imponerende at se, hvordan Mia havde overvejet en produktæskes liv fra fabrik, over container, til butikshylden og ud til forbrugeren,” siger Jacob Bolvig.
For Mia Sjøreen var det godt at prøve kræfter med virkeligheden:
”Det var super at få feedback fra Steelseries - både at få bekræftet nogle af mine ideer, men også at få kritik på andre.”
Praksisnær undervisning er win-win
Projekter såsom samarbejdet med Steelseries giver en meget dybere indsigt i virkeligheden, end hvis man blot stiller en opgave, mener underviser Christian Lystager, som sammen med Jon Stenz har vejledt de studerende:
”KEAs primære opgave er ikke at levere akademiske analyser, men at levere løsninger, som rent faktisk kan realiseres. De studerende lærer på en helt anden måde, og for en virksomhed som Steelseries, kan der også være noget i de studerendes forslag, som får dem til at tænke i andre baner end kun økonomi.”
Se mere på Steelseries’ Facebook og Instagram under @keacph #produktionsteknolog