En kampagne der gør op med tabuet omkring det at gå alene i biografen og en helt ny app, der filmer dig, mens du er allermest bange eller rørt. Det var nogle af de forslag som imponerede Nordisk Film mest, da Brand Design præsenterede deres løsninger.
Hvordan ser du egentlig ud, når du hulker dig igennem slutscenen i den der top-romantiske film. Og hvor højt skriger du, når du ser gyserfilm? Det vil du opdage med Bio-cam.
Kort fortalt går ideen ud på, at man ved særlige Bio-cam visninger filmer sig selv. Din telefon sættes i en særlig lomme på ryggen af sædet foran, og via en app kommunikerer din telefon med filmen, der vises. Det betyder, at dit kamera automatisk begynder at filme dig, når filmen er allermest uhyggelig eller rørende – uden at du ved, hvornår det sker. Bagefter kan du dele klippet på sociale medier.
”Bio-cam ideen ramte os totalt. For det første er det en virkelig god ide, som rammer lige ned i den yngre målgruppe, som hele tiden er på sociale medier og gerne vil være på. Og så var vi meget imponerede over eksekveringen – alt hvad de havde lavet var meget professionelt og stort set klar til implementering”, siger Anna Laulund, marketingkoordinator i Nordisk Film.
Fordi optagelsen er styret via en app, går det ikke ud over indlevelsen og oplevelsen.
Og opgaven fra Nordisk Film lød netop på, hvordan man kan optimere den gode filmoplevelse.
Gruppe 3 havde arbejdet med at gå alene i biografen – de barrierer der kan være forbundet med det, og hvad der skal til for at skabe en opfattelse af, at der er mere end okay at gå alene i biografen.
”Det er interessant for os, hvis vi kan rykke ved et tabu. Det handler om at udvide grænserne for, hvornår man kan gå i biografen – og gøre det nemmere. Vi ved fra analyser, at hele den der planlægningsproces når to eller flere venner skal koordinere en biograftur ind imellem kan være udfordreende. Derfor er det interessant at gøre det cool med en spontan ene-oplevelse,” siger Anna Laulund.
Samarbejdet mellem KEA og Nordisk Film opstod via Iyad Mohammed, som er grafisk assistent på Nordisk Film og selv tidligere KEA-studerende.
”Jeg ved, det er kreative uddannelser i et kreativt miljø, og så er de studerende under nogle andre rammer og siger tingene mere lige ud. Men løsningerne overgår langt mine forventninger. Alt har været top professionelt.”
De studerende har valgt vidt forskellige løsningsformer fra app’s, til kampagne, rum og indretning og i det hele taget oplevelsesdesign som fænomen.
Gruppe 7 havde skabt ’Fotomaten’ hvor biografgængere kan sætte sig ind og få taget billeder – med eller uden masker og andet gejl fra filmen – og derefter dele på de sociale medier. Og de var enige om at opgaven for Nordisk Film havde været virkelig god af forskellige årsager:
”Vi har kun haft tre uger, så det har været short and sweet. Derudover har det været fedt at beskæftige sig med et kreativt og legende univers, hvor der er meget historie. Nordisk Film har virkelig også leveret noget godt materiale at arbejde med i form af designmanualer, regler og baggrundsviden.”
Projektet med Nordisk Film omhandlede en analyse af virksomhedens nuværende corporate brand (forretningsstrategi, business model, målgruppe, markeds- og konkurrentanalyse) med henblik på at definere det mest kritiske kommunikationsproblem med målgruppens øjne.
Analysen var afsæt til udarbejdelsen af en strategisk kommunikationsplan, der indeholder strategisk hensigt, mål, målgruppe, kernefortælling, budskabsstile, medieplan og budget. Kommunikationsplanen mundede ud i et kreativt brief, der havde til hensigt at igangsætte den kreative proces og eksekvering af konkrete visuelle produkter.