De studerende fra Marketing på Designteknolog uddannelsen har netop præsenteret en større case for De 5 Gaarde. Udfordringen for de studerende var at styrke De 5 Gaardes markedsposition på en løsningsorienteret, innovativ og realiserbar måde.
Af Louise Juncker
De studerende fra Marketing på Designteknolog uddannelsen har netop præsenteret en større case for De 5 Gaarde. De 5 Gaarde har eksisteret siden 2001 og er et samarbejde mellem de 5 godser og gårde Constantinsborg, Frijsenborg, Gyllingnæs, Schackenborg og Wedellsborg. Et samarbejde, der deler et ønske om at tilbyde danske forbrugere gode råvarer af høj kvalitet til en fair pris. Som case for De 5 Gaarde fik de studerende følgende valg: At fastholde og videreudvikle De 5 Gaarde som et Corporate brand eller opdele virksomhedens sortiment og udvikle et eller flere Produkt Brands. Udfordringen for de studerende var at styrke De 5 Gaardes markedsposition på en løsningsorienteret, innovativ og realiserbar måde.
Der blev afsat fire uger til at nå frem til en løsning, og undervejs i forløbet kom direktøren for De 5 Gaarde, Niels Hasselholm, og briefede de studerende. I løbet af case-forløbet arbejdede de studerende med De 5 Gaardes overordnede værdisæt, DNA og målgrupper, distribution og butiksstrategi, GAP-analyse, Corporate Branding, udarbejdelse af visuelt materiale og selvfølgelig et besøg hos en af De 5 Gaardes distributører. Til at illustrere deres visioner for De 5 Gaarde fik hver gruppe udleveret tre glasflasker, som fik vidt forskellige udtryk alt efter gruppernes visioner for De 5 Gaarde, dog alle med det naturlige, nære og unikke i fokus.
De studerende har netop præsenteret deres case i grupper til Niels Hasselholm, som overordnet var begejstret for de mange innovative forslag: ” De studerende har løst disse opgaver med imponerende gå-på-mod og ikke mindst med forfriskende nye tilgangsvinkler.” Resultaterne var da også både innovative og umiddelbart realiserbare med alt lige fra ’Den rullende Gård’, en slags markedsvogn med friske varer, der bringer gårdene til forbrugerne, og som skal køre rundt i byområder, til en Flagship Store i Torvehallerne på Israels Plads med utraditionelle aktiviteter for børnene såsom malkning af køer.
Louise Vejsager fra gruppen, der bl.a. udtænkte Den rullende Gård, mener, at den både viderefører virksomhedens DNA og skaber et godt image blandt forbrugerne. At samarbejde direkte med en virkelig virksomhed har desuden øget Louises udbytte af projektarbejdet:" Projektet med De 5 Gaarde var meget lærerigt. For det første virker det meget professionelt at arbejde med en virksomhed, der rent faktisk involverer sig i projektet: At direktøren kommer ud og briefer os og sætter scenen fra start om, at De 5 Gaarde ser på projektet med seriøse øjne. Ydermere giver det også et ekstra kick, at jeg ved, jeg i sidste ende skal fremlægge alt det, vi har fundet ud af, for direktøren fra virksomheden. ”
Louise Vejsager tror på, at et samarbejde som dette giver et udbytte for både de studerende og for virksomhederne på sigt: ”Alle led i virksomheder hænger sammen, og det syntes jeg som studerende er noget af det vigtigste at lære, når man går i skole. Hvis man ikke kan forstå en virksomhed som helhed og ikke bruge det, man har lært, vil man have svært ved at finde et arbejde, når man er færdiguddannet. Jeg har fået nogle nyttige og brugbare værktøjer, som jeg ved, er effektive; og det er helt klart noget, vi har lært via de virksomheder, som vi har været introduceret for, og som vi kan tilføre virksomhederne, når vi er færdiguddannede.”
Niels Hasselholm fra De 5 Gaarde ser også positivt på fremtidsperspektiverne for denne slags samarbejder: ”De studerende har arbejdet med virkelige problemstillinger såsom produktudvikling, branding, markedsføring, forbrugermålgrupper m.m., der findes i vores hverdag,” og fortsætter: ”Vi kan opfordre andre virksomheder til at indgå i et sådant forløb.”
De studerendes cases for De 5 Gaarde kan opleves på det fælles Åbent Hus arrangement, KEA Connect, som afholdes den 8. november i Bygning 55 i Kødbyen. Se mere her
Kontakt: Louise Juncker, Business Partner Design & Business: