Normalt forbinder man avanceret teknologi med fremtidsscenarier. På Christiansø vil man bruge det til at genoplive fortællingen om det blodige bombardement, der fandt sted for over 200 år siden.
Mandag den 24. oktober slog englænderne til med en større flådestyrke, der kort efter solopgang påbegyndte et voldsomt bombardement af Christiansø. For 206 år siden. Øen er rig på historie, men meget er gået i glemmebogen og på den fredede Ø, må der ikke udsættes skilte. Studerende fra KEA Digital er derfor blevet inviteret af øens administration til at formidle dens historiske begivenheder.
Søfæstning Christiansø
20 sømil nordøst for Bornholm ligger Christiansø. Danmarks østligste punkt. En lille ø uden biler, uden reklamer og med et areal svarende til størrelsen af 30 fodboldbaner. Den lille ø spillede en stor rolle under Englandskrigene. Christiansø havde mange kapere, der med udstedt kaperbrev kunne udføre legalt sørøveri, hvilket var en alvorlig trussel for englænderne. Alle bygninger og murer på øen er fredet, derfor fremstår den stadig som en stor fæstning.
En stor udfordring for de studerendes formidling består af, at øen er fredet, og at man derfor ikke må udsætte skilte eller lignende former for reklame. Eleverne har udviklet en 3-delt løsning for det problem.
På øen vil der blive arrangeret rollespil, hvor deltagerne bliver udstyret med tøj fra fæstningstiden og får stillet opgaver. Det giver mulighed for at få en autentisk oplevelse af, hvordan livet på Christiansø var under krigen i 1800-tallet.
”Kulisserne er endnu ikke helt på plads – men forventes at komme til at bestå af lyd via 3D headsets og video projekteret på fæstningsmurene,” fortæller underviser Susanne Lund.
Supplér virkeligheden med 3D headsets
Når turisterne bevæger sig rundt på Christiansø kan de automatisk få information, når de nærmer sig et spændende område. Via geolocation, apps på smartphones eller tablets kombineret med intelligente headset vil man kunne få det ekstra lag af information. Med intelligente headset kan man høre lyde akkurat som i det virkelige liv.
Headsettet kan måle i hvilken retning hovedet er placeret og derfra sørge for, at man får lyden fra den rette vinkel. Den ekstra information kan bestå af lyde, film og tekst via éns smartphone. Den vil kunne udvide virkeligheden med alt fra historiske fortællinger, myter og facts om øens dyreliv. Til de intelligente headsets bliver der udviklet materiale til både børn og voksne. På den måde kan børn og voksne følges rundt og hver især blive klogere på øen ud fra deres eget niveau.
Let overblik- lige i lommen
Sidst, men ikke mindst har de studerende også en event-app i støbeskeen. App’en vil samle arrangementer og nyheder. Den vil gøre det nemt for turister at danne sig et overblik over alle øens begivenheder, allerede inden de tager færgen fra Bornholm.
”Hele projektet forventes at løbe frem til 2017 og stå færdig samtidigt med renoveringsprojektet af øens Store Tårn”, siger Susanne Lund.