Savner du fire modstandere til en beachvolleykamp, eller ved du ikke, hvad du skal i weekenden, så er app’en Joynin din ven.
Hvad sker der rundt omkring i byen i dag, i morgen eller i weekenden? Hvad laver andre fra studiet lige nu? Hvem har gang i noget spændende i nærheden, som man kan deltage i?
Det manglede de to KEA-studerende Christian Nyhuus og Tobias Lindskov en nem måde at få svar på, og begyndte derfor at udvikle appen Joynin på top-up uddannelsen Design & Business, hvor de også var i praktik i egen virksomhed og skrev speciale om Joynin i 2016.
I disse dage er titusindvis af unge flyttet til København, Odense eller Århus for at studere – mange uden at kende nogen i forvejen. Og her kan JoyinIn kickstarte netværket, såvel som give dig nye oplevelser med dine venner og medstuderende.
Konceptet fungerer kort fortalt som en opslagstavle, hvor alle brugere kan smide op, hvad de skal til at lave. Du kan selv oprette en begivenhed eller scanne andres ud fra interesser, køn og afstand.
”Vores app er super interessant for både udenlandske studerende og tilflyttere. Med Joynin behøver du nemlig ikke begrænse dig til din nuværende vennekreds for at komme ud og lave noget, der interesserer dig.
Du kan bruge Joynin til at finde de fedeste events i byen - både dem fra andre brugere og fra kommercielle virksomheder. Dermed får du et alternativt netværk og nye oplevelser – som ikke nødvendigvis involverer alkohol.”
Joynin er på mange måder det modsatte af de nuværende sociale medier såsom Facebook, Instagram og snapchat, hvor du bliver præsenteret for billeder og kommentarer om, hvad folk har oplevet. På Joynin bliver man præsenteret for, hvad folk gerne vil lave, hvor det skal foregå og hvem de har med eller gerne vil have med – og så kan man join In.
30.000 interesserede
For at teste om de var alene med tanken, eller andre københavnere havde det på samme måde, lavede de Facebook begivenheden ’Joynin - host, find or join social events and happenings’.
“Vi præsenterede konceptet for vores venner og fik hurtigt de første 1000 likes i hus. Det var selvfølgelig rart at mærke opbakningen, men vi vidste at venners “medlidenheds”-likes, som vi kalder dem, ikke var nok til at validere konceptet. Vi oprettede derfor begivenhedenssiden, som på et øjeblik gik viralt. Den ene ’interesserede’ tog den anden, og på kort tid fik vi over 35.000 tilkendegivelser. Dér vidste vi, at vi havde fat i noget,” siger Tobias Lindskov.
Men vejen dertil har været lang og hård – to år er gået siden de gik igang.
”Det har været en kæmpe kamp, og vi har virkelig mærket, hvordan det er at være iværksætter. Heldigvis er alt endt lykkeligt, da vi har fået investorer og en succesfuld start,” siger Tobias Lindskov.
I maj fik de to private investorer/partnere ind i Joynin. Behrang Fayyazi kommer fra en lederstilling hos Novonordisk, og dermed ekspertise inden for ledelse, strategi og økonomi. Philip Lerche er serieiværksætter og programmør og bidrager med ekspertise inden for disse områder og er udnævnt til CTO. ”Vi soft-launchede med småfejl og andre mindre skavanker lige inden Roskilde Festival, hvor vi testede app’ens funktionalitet og organiske spredning.”
Det fik tech-mediet Elektronista til at udnævne Joynin til "Must have app" til Roskilde. Efter en tilretningsfase lancerede de endelig appen den 4. august. På under to uger fik de over 500 brugere, de har rundet 1500 likes på Facebook og har over 30.000 tilkendegivelser på deres Facebookevent.
”Vi har nærmest ingen penge brugt på markedsføring, så set i det lys, har det været en ret succesfuld lancering og givet os et godt udgangspunkt,” siger Tobias Lindskov.
Joynin kan downloades i Apple’s App Store.