Bliv kvalificeret til at lede både dig selv og andre i og omkring FM-funktioner samt - opgaver.
Ledelse i praksis - FM
For at lede andre må man kunne lede sig selv. Derfor bør du kende dine styrker og svagheder som leder. Samtidig er det vigtigt at være interesseret i dine medarbejderes kompetencer og potentialer for udvikling. At lede kræver fortrolighed med relevante ledelses- og samarbejdsformer, og du vil gennem modulet udvikle dine ledelsesmæssige kompetencer.
Faget giver dig redskaber til at udforske din ledelsesstil, og klæder dig på til at kunne identificere og vurdere dine egne personlighedstræk i rollen som leder.
Herudover får du kendskab til ledelsesmæssige krav og forventninger, som stilles til dig som leder i en FM-sammenhæng, hvor du skal kunne bevæge dig i forskellige situationer fra konflikthåndtering til tydeliggørelse af mål for opgaveløsningen og understøtte en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne.
Indhold på kurset
På kurset får du viden omkring:
- Hvad vil det sige at være leder?
- Lederroller og personlighedstyper
- Ledelsesværktøjer
- Ledelseskommunikation og konflikthåndtering
- Lærings- og udviklingsprocesser
Dit udbytte
Kurset giver dig værktøjer til at kunne:
- Varetage ledelsesmæssige funktioner i en FM-organisation
- Definere udviklingsområder og opstille handlingsplaner for egen og medarbejderes udvikling
- Anvende ledelseskommunikation som en central del af din egen ledelsespraksis
- Håndtere konfliktsituationer, samt vurdere hvornår der er behov for at søge hjælp til konfliktløsning.
- Indgå i udviklingsorienterede situationer inden for ledelsesområdet på det operationelle og taktiske ledelsesniveau
Virksomhedens udbytte
- Du bidrager til bedre kommunikation og færre konflikter i dagligdagen
- Du styrker virksomhedens konkurrenceevne ved at arbejde bevidst med ledelse og udvikling
- Du øger medarbejdertilfredsheden og effektiviteten ved at motivere og udvikle medarbejderne
Spørgsmål
Har du spørgsmål til faget eller uddannelsen, så er du meget velkommen til at hive fat i Søren, der kan hjælpe dig videre.
Underviser
Lena har mere end 20 års erfaring med ejendoms- og facilitetsstyring, og har leveret professionel rådgivning og servicedesign til globale C25-virksomheder. Lena har varetaget diverse ledelsespositioner, herunder CEO-rollen i Johnson Controls / CBRE Global Workplace Services og som chefkonsulent hos Rambøll Danmark. Siden 2018 har Lena rådgivet offentlige og private virksomheder.
Lenas faglige fokus centrerer sig omkring total facility management outsourcing, kontraktstyring, operationel bæredygtighed, service design, kundecentrerede strategiske økosystemer, transformation og strategisk udførelse.
På KEA underviser Lena i Ledelse i praksis, FM samt Outsourcing af drifts- og serviceopgaver.
Praktisk info
Hvis du vil vide mere om faget, har vi samlet en masse information til dig her.
-
Målgruppe
Facility Manager-uddannelsen og de tilhørende fag er for dig, der arbejder i FM, og som ønsker blive bedre og være opdateret på faget og funktionen.
Deltagerne på fagene er nuværende og kommende FM’ere, der skal sikre den operationelle drift i tæt samspil med mange forskellige aktører og med blik for både brugeres og kunders oplevelse.
Facility Manager-uddannelsen er designet til dig, både hvis du arbejder i det offentlige, det private eller i din egen driftsorganisation. Og uanset om du arbejder på kunde- eller leverandørsiden, har ledelsesansvar for mange eller få – er uddannelsen lavet, så du kan tage dine nye kompetencer direkte med tilbage i dit daglige arbejde.
Din titel kan fx være facility manager, ejendomsinspektør, ejendomsservice- eller driftschef, teamleder, ejendomsservicetekniker eller projektleder inden for ejendomsdrift og facilities service.
Er du i tvivl, om uddannelsen er noget for dig? Så kontakt os
-
Undervisning
Undervisningen bliver tilrettelagt med udgangspunkt i dine nuværende erfaringer som leder, og den dagligdag du leder i.
Undervisningen tager hensyn til forskellige læringsstile og tilbyder en bred variation af læringstilgange. Vi underviser ud fra en praktisk orienteret tilgang, så læringen kan overføres direkte til din virkelighed.
-
Varighed
Et fag på 10 ECTS har typisk 8 undervisningsgange og derudover skal du beregne tid til læsning og forberedelse mellem undervisningsgangene.
På de enkelte hold kan du se, hvor mange undervisningsgange der er. Antallet af undervisningsgange kan variere afhængig af om undervisningen foregår om dagen eller om aftenen.
-
Niveau
Faget hører til Facility Manager-uddannelsen, som er stykket sammen af fag fra flere forskellige akademiuddannelser. Uddannelsen er på akademi-niveau.
Akademiuddannelser er kortere videregående uddannelser, der svarer til et års fuldtidsstudier (60 ECTS). En akademiuddannelse giver adgang til en diplomuddannelse.
Faget kommer oprindeligt fra Akademiuddannelsen i Ledelse, men på Facility Manager-uddannelsen er indholdet på faget målrettet til dig, der arbejder indenfor FM.
-
Tilmeldingsfrist
Alle vores kurser og fag har tilmeldingsfrist 14 dage før startdato.
Det vil dog i nogle tilfælde stadig være muligt at tilmelde dig også efter tilmeldingsfristen. Hvis tilmeldingsknappen stadig er synlig, kan du nå at tilmelde dig, fordi vi har ledige pladser.
Vi vil dog altid opfordre dig til at tilmelde dig i så god tid som muligt.
-
Økonomisk tilskud
Du har mulighed for at få økonomisk tilskud til rigtig mange af vores fag og uddannelser. Du kan fx søge midler via Omstillingsfonden, hos Kompetencefondene, Tryghedspuljen eller SVU-Styrelsen.
Få op til 10.000 kr. om året til efteruddannelse
Vidste du, at du kan få op til 10.000 kr. fra Omstillingsfonden i 2023?
Du skal kunne nikke ja til følgende udsagn for at få del i pengene:
- Du er faglært, ufaglært, eller har en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse
- Du er i arbejde
Midlerne tildeles efter først-til-mølle, så vent ikke for længe med at tilmelde dig et fag hos os.
Få nyhedsbrevet
Få inspiration om kurser, gratis webinarer og efteruddannelse indenfor Facility Management.
Optagelseskrav
Når du søger om optagelse, skal du uploade dokumentation for, at du opfylder adgangskravet:
Relevant uddannelse
- En gennemført erhvervsuddannelse
- Grunduddannelse for voksne
- Gymnasial uddannelse
- eller en anden relevant uddannelse på mindst samme niveau.
Relevant erhvervserfaring
Derudover skal du have mindst to års relevant erhvervserfaring indenfor et relevant arbejdsområde, hvilket du skal dokumentere overfor KEA via dit CV:
- Hvis du er faglært og bliver optaget på baggrund af din erhvervsuddannelse (svendebrev) tæller erhvervserfaringen, du har opnået i dit uddannelsesforløb med som relevant erhvervserfaring.
- Hvis du ikke er faglært, skal du have opnået den relevante erhvervserfaring efter, du har gennemført den adgangsgivende uddannelse.
Hvis du ikke opfylder kravene, kan du muligvis optages på baggrund af en realkompetencevurdering. Kontakt vores studievejleder, hvis du vil vide mere.
Du kan læse mere om adgangsbetingelserne i studieordningen. Du finder et link til studieordningen øverst på siden.
Startdatoer
-
24. februar 2025
- Hellerup
-
DKK 10.000
- Mulighed for økonomisk tilskud:
● Kompetencefond
● Omstillingsfond (først til mølle)
Læs mere
- Tilmelding senest 10/02 2025
-
Holdtype:
Fremmøde undervisning - Undervisning:
24/02 2025 09:00-15:00, Fremmøde
03/03 2025 09:00-15:00, Fremmøde
17/03 2025 09:00-15:00, Fremmøde
31/03 2025 09:00-15:00, Fremmøde
07/04 2025 09:00-15:00, Fremmøde
28/04 2025 09:00-15:00, Fremmøde
05/05 2025 09:00-15:00, Fremmøde
19/05 2025 09:00-15:00, Fremmøde
02/06 2025 09:00-15:00, Fremmøde - Eksamen:
16/06 2025 - AU: Mundtlig prøve kombineret med individuel erhvervscase
- 10 ECTS
- Lena Kaiser Paustian
- Mulighed for
økonomisk tilskud:
● Kompetencefond
● Omstillingsfond (først til mølle)
Læs mere - Litteratur:
ISBN; 978-87-994039-4-3 "Håndbog i Facilities Management" 4. udgave 2021, af Per Anker Jensen. Udgiver: Dansk Facilities Management "Ledelse i praksis", 5.udgave, Staunstrup m.fl. Gads forlag, ISBN 978-87-7154-149-6