Aller blev så imponerede af studerendes overraskende magasinkoncepter, og ikke mindst de studerende selv og deres iderigdom, at en af grupperne nu skal præsentere for hele chefgruppen i det store mediehus.

Studerende på Marketing Communication Design fik til opgave at skabe et ’lifestyle magazine’ for Aller.

Det behøver ikke nødvendigvis at være hverken svært eller dyrt – selvfølgelig afhængig af platform – at skabe et livstilsmagasin. Men at få folk til at læse og købe det er en særdeles udfordrende øvelse i et svært og kompetitivt marked. Det gælder ikke mindst printmagasiner.

Mediehuse vrider deres hjerner for at forblive relevante og tjene penge – det gælder også Nordens største udgiver af magasiner Aller. Mediehuset bad derfor de internationale studerende på faget Concept Development and Prototyping om inspiration og konkrete bud på nye magasiner.

”Spændvidden i de studerendes idéer overraskede mig. De slutresultater, de syv grupper præsenterede, var meget varierede og interessante. Jeg havde nok forventet, at de ville komme frem til mere ensartede magasinkoncepter, men de foreslog magasiner om alt fra ’Drugs’ til ’Kreativitet’ og ’Bæredygtighed’, siger mediechef og chefredaktør Iben Rouw.

Skærmbillede 2020 01 06 kl. 22.38.13”Det har været meget inspirerende for mig at møde både studerende og undervisere fra KEA. Jeg er imponeret over det engagement og den gejst, de studerende lægger for dagen - de lader sig ikke bremse af noget. De har tillid til verden, til markedet, til deres egen dømmekraft – og det har man brug for, når man skal udvikle og tænke nyt. Det nytter ikke, at man hele tiden tænker ”nå nej, det kan nok ikke lade sig gøre”, for hvis man ikke tør prøve, lykkes man helt sikkert aldrig med noget nyt.”

Iben Rouw var også glad for at se, at alle grupper havde afsøgt nye måder at bruge papiret på som medie. I dag, hvor man har valget mellem at udkomme enten på print eller digitalt, er det en fordel, hvis man udnytter det trykte medies muligheder. Og det gjorde de studerende.

”De havde f.eks. arbejdet med udstansning, farver, kunstneriske udtryk og originale måder at bruge papiret aktivt på som et materiale i sig selv.”

De studerende imponerede Iben Rouw i en sådan grad, at en af grupperne, Alo, skal præsentere for hele chefgruppen hos Aller:

”Det er inspirerende for mine kolleger at se, hvordan de studerende er gået til opgaven, og hvordan de – som den unge målgruppe, de selv er en del af – ser for sig, at magasiner og brands har en berettigelse også mange år ind i fremtiden.”

Skærmbillede 2020 01 07 kl. 11.02.15Alo betyder bæredygtig på latin og gruppen har skabt et langsom livsstil-magasin, der handler om at forbinde og fordybe sig med planter og natur. Det gør de i form af interview, reportage, planteportrætter og DIY a la opskriften på at forvandle en avocadosten til et avocadotræ. Alt sammen skabt på det bedste FSC-mærkede kunstpapir og med Giclée-teknik, som kombinerer mineralbaseret arkiveringsblæk med papir af høj kvalitet for at opnå et print af overlegen kvalitet, lysstyrke og dybe farver.

Leia Marie er umiddelbart et mere klassisk livsstilmagasin, men det fysiske print akkompagneres af en tilhørende app med podcast, youtubevideoer, tutorials, in app-købe funktion, mulighed for at lave ønskesedler og en wellness-dagbog, hvor man kan holde øje med sin søvn, stress og fysik på månedsbasis.

Kort sagt et magasin, hvor grænserne mellem print og det digitale er flydende.

Gruppen bag magasinet Drugs formår at behandle et gennemtygget emne belagt med klicheer, nemlig stoffer, og ikke bare gøre det interessant, men også balancere på knivsæggen mellem fordømmelse og forherligelse. Dét er en bedrift.

Det gør de med artikler såsom status på legaliseringen af canabis rundt om i verden, What’s in my baggie? der handler om, at alle stoffer er cut – altså blandet med alt fra mælkepulver til rottegift og glasskår som i høj grad er med til at gøre stoffer farlige, og hvordan fx Secret Garden Festival er begyndt at tilbyde gratis test af gæsternes stoffer for at undgå dødsfald. Historien om hvordan stoffer prægede indspilningen af Eminems Encore album, en artikel der undersøger om marijuana lede til skitzofreni? en smuk fotoserie med closeups af øjnene på folk på forskellige stoffer og fun facts som vitterligt er ’fun’ eller i hvert fald nye og oplysende.

”Vi er ikke fjenden. Vi ønsker, at vores læsere skal stole på os. De skal ikke føle sig skyldige, men sikre og forståede. Vi vil balancere på den fine linje mellem at anerkende at folk tager stoffer og fordømmelse,” lyder det fra gruppen.

Også Allers Iben Rouw blev imponeret af de studerendes arbejde:

”De studerende har gjort et rigtig flot stykke arbejde med magasinet og haft mange interessante tanker og diskussioner omkring det. Som mediehus er det dog et meget svært område at bevæge sig i, og der er skrappe krav til, hvordan man må kommunikere til en ung målgruppe om den slags, fordi der er en hårfin grænse mellem promovering/facilitering og oplysning. Jeg forstår godt udgangspunktet, men jeg ser det nok mere som en slags oplysningskampagne, som ville skulle udspringe af de offentlige myndigheder, end som et uafhængigt printmagasin.”

Opfordringen er hermed givet videre.