Røde Kors Genbrug modtager mange tons brugt tøj af varierende kvalitet, og mere end de kan håndtere og gensælge. De brænder ikke indleveret tøj, så Røde Kors bad studerende på Designteknolog om bæredygtige ideer til udnyttelse af lagrene.

Garderobeskabe- og skuffer er fyldt til bristepunktet i den vestlige verden. Vores disponible indkomst er steget, så vi har flere penge mellem hænderne end tidligere generationer. Det betyder blandt andet, at vi stort set ikke reparerer og lapper, da det umiddelbart er både billigere og lettere bare at købe nyt. 

Men miljøet betaler regningen.

I 2017 vurderede Ellen Macarthur Foundation, at under 1 procent af verdens tekstiler blev genanvendt. De resterende 99 procent ender på lossepladsen eller i forbrændingsanlæg. Det er sådan noget, der sætter turbo på klimaforandringerne, så en cirkulær tankegang er nødvendig i alle led af værdikæden. 

Men det gigantiske overforbrug af tøj betyder også, at selv det tøj, der bliver indleveret til genbrug, er for meget.

Røde Kors bad de studerende på 1.semester Designteknolog om idéer til, hvordan de kan genbruge eller få bragt lagrene af indleverede tekstiler ned - for eksempel i form af samarbejdspartnere, der kan aftage lagrene af tøj og tekstiler eller på anden vis afhjælpe den nuværende situation.

Skærmbillede 2021 01 11 kl. 10.58.19Der er mange forskellige holdninger til, hvad man kan smide til genbrug og Røde Kors bruger mange ressourcer på at sortere det indleverede. Gruppe 24 foreslog derfor, at Røde Kors laver flere rum og inddelingsmuligheder i deres containere. På den måde bliver tingene forhåndssorteret og ressourcer sparet.

Gruppen foreslog desuden, at én af mulighederne skal være til tøj og tekstiler, som er hullede, plettede eller på anden måde ikke-egnet til videresalg, og at disse skal indsamles og forarbejdes til isolering af huse.

I første omgang kan der indledes et samarbejde med Teknologisk Institut og siden med virksomheder, der sælger byggematerialer samt håndværkere.

”Det er en meget nytænkende løsning og kan på længere sigt løse Røde Kors Genbrugs store udfordring med ophobende tøj-lagre,” siger Ann-Christin Lystrup fra Røde Kors.

Gruppe 6 foreslog, at man for en 50’er kan købe poser fyldt med tøj og tekstiler inddelt i kategorier som uld, polyester, denim og bomuld, og selv gå hjem og skabe nyt.

Men hvad hvis man ikke er kreativ og ikke ved, hvad man skal bruge det til, spørger du måske. Meningen er, at der skal være opskrifter og vejledninger i poserne og tutorials på sociale medier. Tanken er også, at Røde Kors skal indgå et samarbejde med fx Stof & Stil, så dem der køber poserne, kan få fx 20 procent rabat på materialer og værktøj til at lave tingene.

Gruppe 5 foreslog, at der skal være Røde Kors up-cycle workshops i hele landet, hvor frivillige viser, hvordan man kan reparere eller sy tøj om. Og igen skal det suppleres med tutorials på sociale medier. En ide, som ikke bare skal bringe de store lagre ned, men også give mulighed for fordybelse og udvikle kreativiteten hos kunderne.

”Gruppe 5 har skabt en løsning, som er nem at implementere, og gruppe 6 havde skabt en innovativ kampagneløsning,” siger Ann-Christin Lystrup fra Røde Kors om de to grupper som sammen med gruppe 24 blev kåret som de bedste løsninger.