UTG er en af de modevirksomheder, der er længst med brugen af 3D, og derfor var et samarbejde med KEA oplagt, da 3D er en af de teknologier de studerende på Sustainable Fashion Tech arbejder målrettet med.

UTG producerer tøj til andre brands (private label), og er specialiseret i jersey indenfor både mode og sports brands. De ejer selv deres fabrikker, er GOTS certificerede og arbejder hele tiden på at være transparente og forbedre deres aftryk i verden – ikke mindst ved at arbejde i 3D, da det sparer mange ressourcer.  

Og netop fordi det er med til at øge bæredygtigheden, har KEA også været frontløber og nogle af de første til at implementere 3D prototyping ligesom UTG, der har arbejdet med teknologien siden 2018.

De studerende på Sustainable Fashion Tech fik til opgave at designe en bæredygtig kollektion i seks specifikke jersey materialer til en målgruppe på 16-30 år, og til et brand der kunne være en UTG-kunde. Med andre ord en meget konkret og virkelighedsnær opgave, som de løste lige så konkret og virkelighedsnært og med meget flotte renderinger i 3D programmet CLO.

Skærmbillede 2022 06 09 kl. 12.40.51Det var helt fantastisk og imponerende

 

”Det har været fedt at se de studerende vælge mulige kunder og derefter deres take på designs her -. hver gruppes ideer og tanker, 3D designs og renderingerne samt de faktiske prøver. Det var helt fantastisk og imponerende på den korte tid, de havde. Det overraskede os, hvor gode 3D renderingerne egentlig blev, og at de studerende har lært 3D så hurtigt. Tiden var knap ift. både at analysere, designe, lave brugbare 3D renderinger samt sy prøver op. Det var virkelig imponerende,” siger Trine Brodie, Design Manager hos UTGog svarer ”helt klart” på spørgsmålet, om de vil bruge de studerendes arbejde:

”Selve oplevelsen sidder stadig i os og har betydet, at vi tænker andre tanker, og der var nogle pointer her og der, som også kan bruges i andre sammenhænge. Det var en meget lærerig oplevelse.”

Analyser gav nye indsigter

En del af arbejdet med at designe en bæredygtig kollektion til en specifik kunde var at undersøge og lave sociologiske analyser for at kunne ramme den valgte målgruppe bedst muligt.

”Analyserne af kundegrupperne var spændende, da vi som B2B tit er bundet op på indkøbernes ønsker og tanker. Og her havde de studerende talt direkte med forbrugerne, hvilket var super interessant,” siger Trine Brodie.

”For eksempel blev det tydeligt, at bæredygtighed forsat er ret svært for forbrugerene, og at de ’nye forbrugere’ ikke tænker meget over, hvordan deres tøj er lavet, og at vi som producenter skal levere bæredygtigheden i form af materialer, brugen af 3D, etc. for at forbedre tøjindustrien.”