Hvad er det der lige nu driver så mange studerende til at tage på udveksling? Er udlængslen og driften til læring uden for komfortzonen blevet øget som følge af pandemiens lænker? Hvad motiverer de studerende til at læse et semester i udlandet? Og hvilken værdi bibringer udvekslingsstuderende til undervisningen og studiemiljøet på KEA?
Udvekslingsboom trods pandemi og lukning af internationale uddannelser
Det er spørgsmål vi i KEA GLOBAL kontinuerligt stiller, og især lige nu, hvor vi dels oplever et boom i antallet af studerende der tager på udveksling rundt om i verden, samt det antal studerende vi har på udveksling på KEA dette forår, dels står vi over for udfordringen med at etablere nye udvekslingspakker på engelsk ifm. nedlukningen af de internationale uddannelser fra næste år.
68 KEA-studerende på udveksling
Dette forår er 68 KEA-studerende taget på udveksling på partnerskoler fra Sri Lanka, til Sydkorea, Canada og USA og et hav af EU-lande. Udlængsel handler ofte om en søgen efter nye perspektiver. Vi lærer simpelthen mere og på en anden måde, når vi træder uden for de vante rammer.
Der er nok grundlæggende tale om en higen efter forandring, og det er lettere at forandre sig, ryste posen, anskue tingene på en ny måde, når man rejser ud. Både fagligt og personligt. Det er en måde at opretholde vores nysgerrighed på og sætte gang i en undren, at blive ved med at sætte spørgsmålstegn ved tingenes tilstand, hvilket er en katalysator for innovation, nytænkning og kreativitet. Det er i det (bogstaveligt talt) grænseoverskridende felt, uden for komfortzonen, at vi rykker os mest og hvor spændende og nyskabende synergier opstår.
Karoline fra Smykker, Teknologi og Business er på udveksling i Lahti, Finland og udtrykker at hendes motivation for opholdet netop handler om ”at få nye perspektiver. At opleve hvordan man bliver dannet og uddannet i en anden kontekst og selv at tage del i denne.”
Nanna fra Design & Business/Sustainable Fashion Tech er på udveksling i Sri Lanka og var primært motiveret af at lære om tekstiler og modeindustri fra et asiatisk perspektiv, mens Signe fra Smykker, Teknologi og Business, som også er i Finland, forklarer:
”Jeg håber at skabe ny viden inden for mit felt og møde nye og inspirerende mennesker. Nye metoder at arbejde med og nye typer opgaver. Personligt håber jeg at se noget anderledes natur og kultur, og vokse i mine opdagelser. Jeg håber at møde en masse mennesker fra andre lande og vokse i hinandens selskab.”
Udveksling går som bekendt begge veje, så på KEA har vi taget imod 60 udvekslingsstuderende fra alle verdens hjørner dette forår. Når de beskriver deres motiver for at vælge netop KEA, så er fællesnævnerne ofte KEAs fokus på innovation, kreativitet, bæredygtighed og entreprenørskab.
Aisling fra Canada, udvekslingsstuderende på Design & Business/Communication Design & Media, ved allerede to uger inde i semesteret, at hun har taget det rette valg:
”I know I’ve chosen the right school and location. I’m excited to be studying at KEA because it offers valuable resources, facilities, and knowledge applicable to my interests in brand design, sustainable fashion, and communications. I’m looking forward to incorporating sustainability as a pillar in all assignments. I find this culture of collaboration and skill-based learning to be very enriching and applicable to my field. The student community is vibrant, creative, and engaged! My motivation is to learn as much as possible about sustainable development within fashion and communications, meet new, diverse groups of people, and grow in new ways personally and professionally.”
Aisling beskriver desuden fint, hvilken indflydelse pandemiens restriktioner har haft på hendes udlængsel, men også på hendes taknemmelighed over endelig at være her:
”If anything, this past year of pandemic living has further fueled my desire to study abroad. While the confines of self-isolation and restrictions on daily living have given me space to slow down and reflect, that reflection deepened my appreciation for newness and exploration. My desire for tactile, in-person experiences grew as classes became virtual. Restricted living has taught me to live in the present moment with gratitude, a mindset I’ve taken with me coming into this exchange at KEA.”
Hvad siger underviserne?
Sidst men ikke mindst er det interessant at høre om undervisernes positive oplevelse af de mere nuancerede dynamikker de udvekslingsstuderende bibringer i undervisningen og til studiemiljøet på KEA.
Rasmus Rahbek fra Communication Design fortæller:
”Udvekslingsstuderende på Design & Business bidrager med unikke betragtninger, der er rodfæstet i de forskellige kulturer og fagligheder, som de bringer med sig til KEA. Det er tydeligt, at vores faste studerende får meget ud af at arbejde i grupper sammen med udvekslingsstuderende. Denne form for synergi bidrager til mere kreative løsninger, som desuden også kan skaleres i en global grad, vi ellers ikke altid ser”.
Sofie Edvard Nielsen, Sustainable Fashion Tech, kommenterer at ”...mange af vores exchange-studerende er meget engagerede i undervisningen og stiller mange gode spørgsmål i klassen, hvilket giver nye perspektiver til de faglige diskussioner på holdet. Også i grupperne kan vi mærke at der er opstået en ny energi, da vores danske studerende pludselig skal tale engelsk, samt samarbejde med exchange-studerende med forskellige faglige baggrunde, hvilket giver vores danske studerende nye perspektiver på deres faglighed, samt udvikler deres faglige sprog og faglige synsfelt.”
Asta V Baggesen, Sustainable Fashion Tech, tilføjer at tilstedeværelsen af udvekslingsstuderende medfører at mange studerende er mere oppe på dupperne.
"Det hele bliver lidt eksotisk, når der kommer nye ind på holdet med så forskellige baggrunde. Jeg oplever desuden at der kommer flere og anderledes inputs og refleksioner, fordi de studerende kommer med meget forskellige baggrunde – både os undervisere og de andre studerende får nye perspektiver, som vi ikke havde fået, hvis det kun havde været vores danske studerende,” fortæller hun.
Trine Bekkersgaard, Communication Design: ”De metoder og teorier de internationale studerende har med sig bliver altid modtaget med stor interesse fra de andre i gruppen.”
Hun beskriver desuden, at hun oplever at vigtige netværk på tværs af grænser bliver skabt og at mange af vores studerende forbliver i kontakt og sparrer med de udvekslingsstuderende efter de er vendt hjem.
”Det internationale islæt er en kæmpe bonus for vores studerende, fordi de bliver introduceret til andre måder at tænke på og får viden på tværs af grænser som ikke altid er at finde i en bog eller online," understreger Trine Bekkersgaard.
I KEA GLOBAL kunne vi ikke være mere enige og glæder os over disse vigtige refleksioner i en tid, hvor der netop forhandles om og diskuteres muligt omfang af etablering af alternative udvekslingspakker og semestre på engelsk fremover, når de internationale uddannelser desværre lukker ned efter sommeren. Vi vil gerne slå et slag for ikke at undervurdere værdien af udveksling, globalt udsyn opnået gennem den tætte kontakt med folk fra andre steder og virkeligheder – både for dem der tager ud, og dem der bliver her og tager imod, og vigtigheden i at bevare denne mulighed på sigt.