Julian Holm har grebet sin praktik anderledes an – han foreslog simpelthen et projekt, der skulle øge kendskabet til en vejledningsservice om digitalisering på Teknologisk Institut – og sig selv som projektleder.
Digitalisering. Vi ved godt alle sammen, at det er sådan fremtid staves. Det ved de også godt i de små og mellemstore virksomheder rundt om i landet, men derfor kan det alligevel være uoverskueligt. For hvad vil det egentlig sige, og hvor meget - eller måske hvor lidt kræver det? Er det en ny hjemmeside, en e-shop eller måske et nyt lagerstyringssystem og brug af Big Data, der skal gøre virksomheden konkurrencedygtig?
Det er her IBIZ Center, som er et innovationscenter for eBusiness lokaliseret hos Teknologisk Institut, kommer ind i billedet. De yder nemlig gratis og uvildig vejledning om digitalisering og de nyeste teknologier. Og det er lige præcis dét budskab KEA-studerende Julian Holm har hjulpet Teknologisk Institut med at få spredt.
Sammen med fem andre studerende fra henholdsvis KEA Brand Design samt Communication Design (og en enkelt studerende fra ITU) har han arbejdet på at optimere kendskabsgraden til IBIZ Center. Og for Julian Holm har det været i rollen som projektleder.
Som led i sin praktik udarbejdede han nemlig en projektansøgning med handlingsplan, målsætninger, budget og praktikforløb for fem andre praktikanter til ledelsen i Teknologisk Institut:
”Jeg ville gerne bevise, at jeg har kompetencer og evner til at styre og eksekvere et projekt i en større virksomhed. Og det har været en fed oplevelse at få lov til at opbygge et projekt fra bunden og følge projektets udvikling. Jeg brænder for projektledelse, design og innovation og derfor har dette projekt været en drømme praktikplads for mig. Hver gang praktik-teamet har nået en af de KPI’er, jeg har opsat for projektet, motiverer det mig til at skabe endnu bedre resultater,” siger Julian Holm.
Hans primære mål var at blive bedre til projektstyring, og det har han nået:
”Jeg har fået større erfaring med projektstyring og ledelse. Jeg har lært noget nyt hver dag, også selv om jeg har et par års ledererfaring fra tidligere jobs. Enhver, der har arbejdet som leder, ved, at det er en on-going læringsproces at blive en rigtig god leder,” siger Julian Holm.
Handlingsplanen for hele projektforløbet tager udgangspunkt i Design Thinking og IDEO - Ten faces of innovation som han har med sig fra undervisningen på KEA. I det hele taget bruger han hele tiden sine uddannelser fra KEA:
”Jeg har brugt rigtig mange metoder og modeller fra undervisningen på både min første uddannelse som multimediedesigner og min nuværende top-up bachelor i Design & Business, Brand Design. Kort sagt, ville jeg ikke kunne have udarbejdet dette projekt uden de værktøjer, jeg har erhvervet på KEA.”
Se introduktionsvideoen, som pt er set af 17.000 mennesker og nået ud til 26.564 personer.
Udover Julian Holm er det disse fem studerende, der står bag projektet som er støttet af Styrelsen for Forskning og Innovation:
Nicolai Mortensen - KEA - Brand design
Cæcilie Marie Gärtner - KEA - Brand design
Emma Kruse - KEA - Brand design
Kamila Puchniarz - KEA - Communication Design & Media
Michael Guldager Sørsenen - ITU - Digital innovation and management
Kort om IBIZ CenterIBIZ-Center arbejder med at nedbryde barrierer for øget anvendelse af IT blandt de små- og mellemstore danske virksomheder. De tilbyder inspiration, workshops og seminarer med nye relevante teknologier og en online platform med selvhjælpsværktøjer for behovsafklaring, virksomhedscases, adgang til relevante IT-leverandører og –rådgivere og et læringsrum. IBIZ Center formidler viden inden for mange forskellige brancher og emner, og der ligger mange forskellige guides på hjemmesiden www.ibiz-center.dk.