Chey blev tilbudt drømmejobbet og sagde ja tak, men på den betingelse, at det kun er tre dage om ugen. Det kan betale sig at give medarbejderne frihed og fleksibilitet lyder det fra arbejdsgiver-siden.
Fremtidens medarbejdere kræver fleksibilitet
Som så mange andre steder er der også i kommunikations- og reklamebranchen rift om medarbejderne i øjeblikket. Og man skal lægge sig i selen, hvis man vil fastholde eller tiltrække kvalificerede og talentfulde medarbejdere. Men hvordan gør man så det i 2022?
Høj løn er stadig et parameter, men den skal toppes op med frihed, fleksibilitet og medbestemmelse. Det kan man blandt andet læse i et stort tema i magasinet Markedsføring, som netop handler om, hvordan man tiltrækker medarbejdere i et ophedet marked.
Og Schibsted, en af Nordens største mediekoncerner, har netop meldt ud, at de er ’hybrid’ fra nu af. De har indført en særlig hjemmearbejdspakke og efteruddanner deres ledere, så de bliver bedre til at håndtere hjemmearbejde hos de 5.000 ansatte.
”Vi fornemmede hurtigt, at der var tale om et paradigmeskifte for ansatte og virksomheder,” siger koncerndirektør Mette Krogsrud til MediaWatch.
Chey Long-Andersen, som for nylig dimitterede fra Brand Design på KEA, elsker sit job som junior art director hos den kreative konsulentvirksomhed CO/PLUS, hvis kunder blandt andre tæller B&O, Oister og Bioeffects. Og hun er dygtig til det. Men det er hun netop, fordi hun kun arbejder deltid tre dage om ugen, forklarer hun:
”Jeg er også involveret i et start-up projekt med en sundheds-app, og kan i det hele taget godt lide at arbejde med forskellige ting. Variationen gør, at jeg lærer mere, har mere energi og derfor kan yde bedre og mere, der hvor jeg involverer mig. Det er variationen og fleksibiliteten, der oppebærer mit engagement og min udvikling.
Jeg vælger selv mine dage, og er omvendt også fleksibel, når der er brug for det. Det er berigende for begge parter, og der er en direkte sammenhæng mellem succes, og medarbejdere der er glade og loyale."
Viksomhedens overskud er øget
Og det er ikke noget, Chey bare griber ud af den blå luft: CO/PLUS har lige hyret en associate creative director, som også arbejder tre dage om ugen og er to dage med sin familie, og fik for et år siden en ny direktør på posten, som er meget dedikeret til virksomheden, men som også er mor og leder på en ny måde. Og siden hun blev direktør, er virksomhedens overskud øget – faktisk har CO/PLUS haft det mest succesfulde år nogensinde.
”Du bliver ikke straffet for at ville noget andet også – CO/PLUS ser det som en mulighed og en fordel. Og du kan alligevel ikke få folk til at vælge mellem arbejde, familie og frihed, uden at det fejler. Når arbejdspladsen er fleksibel, har man meget mere at give, i stedet for, at de prøver at tage fra noget, der er tomt,” siger Chey Long-Andersen, som er engelsk, men valgte at blive og arbejde i Danmark, da hun dimitterede fra KEA.
One size er aldrig rigtig godt
Omvendt er hun også godt klar over, at den model, hun har valgt, ikke er den rigtige for alle medarbejdere.
”Regler er den sikre vej til at tabe alle. Jeg tror, virksomheder har brug for begge dele og skal kunne tilbyde både det traditionelle og det nye. For nogle mennesker vil det være stressende at arbejde, som jeg gør – de har brug for sikkerhed og faste trygge rammer. Min hjerne ville dø. Jeg har brug for variation og udvikling, og derved kan jeg give meget mere,” siger Chey Long-Andersen og fortæller, at hun også indimellem arbejder i en forretning, hvor hun får nogle helt tredje input.
”Jeg elsker det. Det er en slags retail safari-feltarbejde, som jeg i dén grad kan bruge, når jeg skal hjælpe virksomheder med deres brand og kommunikation.”
Vi lever i anden tid nu
Reklamebranchen, som ellers normalt bryster sig af at være først med det sidste, har ikke generelt været på forkant, når det kommer til fleksible arbejdsforhold sammenlignet med så mange andre brancher.
Men det strategiske designbureau AM Copenhagen blev i sin tid oprettet med netop ønsket om at skabe en fleksibel virksomhed, og det har lønnet sig, fortæller Søren Jensen, associeret partner og grafisk designer med ansvar for udrulning og ikke mindst KEA-dimittend:
”Medarbejdere i dag efterspørger frihed. Og hos AM går vi meget op i, at der også er plads til familie og sport osv. Ingen af os går op i, hvor mange barns sygedage folk har, for det er oldnordisk. Og vi har endnu ikke haft medarbejdere, der har misligholdt deres frihed under ansvar. Og hvis vi gør, så må vi jo bare lave en ny ramme. Jeg oplever, at hvis man giver fleksibilitet, så får man loyalitet.”
Hos AM oplever de ikke, at det går ud over produktivitet eller kvaliteten af arbejdet. Tværtimod.
”Fleksibiliteten går begge veje, vi føler os mere som et hold, der er større arbejdsglæde og det vi laver, har en bedre kvalitet. Det er svært at være kreativ på kommando, og vi vil helst have folk, når de har mest at give. Faste arbejdstider og regler hører industrialiseringen og samlebånd til. Vi lever i en anden tid nu. Her er ingen bange for at gå tidligt - så sidder man måske og arbejder i toget eller om aftenen, eller hvornår det passer istedet.”
Og selv om hjemmearbejde i høj grad er en del af fleksibiliteten, så er de ikke klar til hjemmearbejde fem dage om ugen:
”Vi bliver nødt til at se hinanden fysisk en gang imellem. Især når der er præsentationer, hvor vi skal kunne iagttage folks reaktioner,” siger Søren Jensen. ”Så på den måde er vi ikke totalt revolutionære.”
Det skaber nye perspektiver
Chey Long-Andersens chef hos CO/PLUS, Sasha Denham, kalder fleksibilitet en win-win situation, fordi man får medarbejdere med større motivation og arbejdsglæde, der performer bedre:
"Der er mange fordele ved at give medarbejdere større fleksibilitet. Men det kræver også, at virksomheden har implementeret nogle gode processer og har værktøjer på plads."
Hun ser heller ikke på deltid og medarbejdernes andre projekter som et tab. Tværtimod:
"Flere medarbejdere har haft mulighed for at arbejde deltid, fordi de gerne ville fokusere på andre projekter ved siden af, eller bare gerne vil have mere tid med familien. Jeg vil nødigt sige farvel til et talent, fordi medarbejderen fx har fået en idé til en ny app og også ønsker at kunne udvikle på det ved siden af jobbet. Frem for at sætte låg på den drøm, ser jeg det lige så meget som en mulighed for at medarbejderen kan tilegne sig nye kompetencer og erfaringer, som i sidste ende også kan gavne vores arbejde. Vi lever af vores kreativitet og evne til at tænke innovativt, når det kommer til at udvikle nye brands, produkter, koncepter, forretningsmodeller mm. Og oftest skal inspirationen findes indenfor hele nye områder og brancher, men også på baggrund af livserfaringer, der skaber nye perspektiver og åbner vores øjne for nye idéer og tilgange."