Der er rift om de studerende på Brand Design, som bliver tilbudt job, allerede inden de er færdige. Og med god grund, lyder det fra branchen: de kan nemlig bygge bro mellem det kreative og det strategiske, og det mangler virksomhederne.
Over halvdelen på Brand Design får job inden endt uddannelse
Mia Carlsen blev tilbudt en fuldtidsstilling som brand designer og strategisk rådgiver i den virksomhed, hun var i praktik. Et job der venter på hende, når hun inden længe dimitterer fra Brand Design på KEA.
Og hun er ikke den eneste: over halvdelen af holdet er allerede blevet tilbudt fast job.
Det kommer ikke bag på Mette Beck, som er brand & business strategist hos CPH Strategy, og har lang erfaring fra forskellige bureauer i København og London. De studerende på Brand Design på KEA, kan nemlig noget helt særligt:
”Det overrasker mig overhovedet ikke, for dimittenderne har en super stærk profil. Der er stor efterspørgsel på kandidater, der kan bygge bro mellem kreativitet og strategi, og de studerende på KEA får en rigtig god og tung forretningsforståelse, samtidig med at de kan opbygge og udvikle brands. Og det er noget af det, der skal til for at kunne fremme kreativiteten – når du får koblet det strategiske fundament til det kreative, bliver løsningerne stærkere, og der har KEA og Brand Design fat i noget helt essentielt. Det er svært at komme til gode kreative løsninger, hvis det strategiske grundarbejde ikke er i orden. Og det, at de får job allerede under praktikperioden, eller inden de er færdige, viser netop deres værd, og at de er klædt super godt på til branchen,” siger Mette Bech og uddyber:
”Der ligger enorm værdi i brobygningen. Du kan være nok så dygtig en strateg, hvis du ikke kan inspirere til kreative ideer, og være nok så kreativ, hvis ikke ideen fremmer det mål, man har.”
Strategiske kreative og kreative strateger
Mia Carlsen var i praktik hos Grafisk Afdeling, som har 14 ansatte. Her blev hun først tilbudt et deltidsjob, mens hun gjorde uddannelsen færdig og siden fuldtid, når den var i hus. Men i første omgang sagde hun faktisk nej tak.
”Det var en stilling som grafisk designer – hvilket jeg elsker – men jeg elsker også det strategiske samt branding og markedsføring. Og så skal det lige siges, at jeg også havde fået tilbudt job et andet sted, så på den måde, var jeg på sikker grund.”
Men næste dag kom chefen med et nyt tilbud: en nyoprettet stilling som brand designer og strategisk rådgiver.
”De havde i flere år ønsket at udvikle virksomheden og fået øjnene op for, at jeg kunne nogle andre ting ikke mindst i forhold til at være et full service bureau. Og så sagde jeg ja tak,” siger Mia Carlsen.
Hvad er det, du og dine medstuderende kan?
”Mine kolleger er kreative og teknisk dygtige. Jeg ser tingene med nogle helt andre briller, jeg ser også på budskab og målgruppe og arbejder bevidst med det i en business kontekst. På KEA lærer vi både det grafiske, det designmæssige og det forretningsmæssige. Jeg bruger i høj grad de praktiske processer, metoder og teori og er virkelig blevet bekræftet i, at vi får en masse med i værktøjskassen.”
Mens andre uddannelser primært fokuserer på enten det forretningsmæssige eller det kreative, så mestrer Brand Designere fra KEA begge dele, lyder det fra adjunkt Marie-Louise Lynge:
”Mia er et godt eksempel på vores fokus på at uddanne kreative strateger og strategiske kreative.”