Salget af den danske opfindelse, Cord Controller, er tæt på at have skaffet en kvart million kroner til kræftforskning. Hvorfor? Fordi folkene bag har valgt at donere halvdelen af overskuddet til Kræftens Bekæmpelse. Det succesfulde projekt startede som en eksamensopgave på KEA – Københavns Erhvervsakademi.

Af Ole Jeppesen 

En ny og fræk gadget, kaldet Cord Controller, gør det effektivt af med irriterende knuder på ledningen til dit headset. Samtidig bekæmper den lige så overbevisende en helt anden slags knuder. Kræftknuder. Halvdelen af overskuddet ved salget går nemlig ubeskåret til forskning i behandling af kræft. 

Den fikse silikone-sag er udformet som Kræftens Bekæmpelses logo og virker i al sin enkelhed ved, at man vikler ledningen op og klemmer ’propperne’ fast – nemt og hurtigt. Cord Controller er blevet til i et samarbejde mellem tre iværksættere, Kræftens Bekæmpelse og KEA - Københavns Erhvervsakademi.

”Alle ved, hvor irriterende det er, når der er knuder på ledningen til headset’et. Derfor kontaktede vi KEA - Københavns Erhvervsakademi - og spurgte, om de ikke kunne finde en elev på produktionsteknolog-linjen med evnerne til at udtænke en løsning,” fortæller Jan Juul Bak fra InventCPH, som er virksomheden bag Cord Controller og kampagnen til fordel for kræftforskning. 

Dansk-færøske Ásla Nikolajsen kunne straks genkende problemet. Hun tog udfordringen op og gjorde opgaven til sit eksamensprojekt: 

”Det var en interessant opgave. Undervejs fik min stedmor desværre konstateret kræft. Fra det øjeblik ændrede projektet sig totalt. Jeg prøvede at vende den personlige krise til noget positivt, kontaktede Kræftens Bekæmpelse og fik grønt lys til at benytte deres logo. Herefter tog idéen om en regulær støttekampagne form,” husker Ásla Nikolajsen, som høstede et flot 10-tal for Cord Controller. 

Kontant målsætning 

Målet for kampagnen, der bærer titlen Komindikampen.nu, er at donere en million kroner til kræftforskning – ved hjælp af salget af Cord Controller’en. En milepæl er lige om hjørnet: Den første kvarte er ved at være i hus. 

”Det er en stor tilfredsstillelse at være nået så vidt. Iværksætteri er hårdt arbejde, men vi skal nok nå målet. Produktet er godt – og det samme er budskabet,” siger Ásla Nikolajsen og Jan Juul Bak, som sammen med deres kollega Kenneth Holmfred snart drager til Færøerne for at sætte gang i kampagnen dér. 

Hos Kræftens Bekæmpelse er key account manager Majken Samsøe Moghaddas ovenud begejstret: 

”Det er et meget positivt initiativ – og der er en fin rød tråd fra Cord Controller til Kræftens Bekæmpelses anbefaling: Anvend dit headset for en sikkerheds skyld – også i trafikken. Komindikampen.nu er et initiativ, som markerer en glædelig tendens. Flere og flere støtter op gennem deres professionelle arbejdsområde og stiller deres spidskompetencer til rådighed,” siger hun. 

KEA - Københavns Erhvervsakademi spillede en nøglerolle i realiseringen af projektet. Lederen af Produktionsteknolog-linjen Michael Angelo Johansen er stolt af resultatet: 

”Produktet er smukt, perfekt i brug, det løser et velkendt hverdagsproblem, og salget støtter kræftforskning. Det er fremragende, at en af mine studerende sammen med en ekstern virksomhed udvikler et produkt til fordel for Kræftens Bekæmpelse. Det kan vi som uddannelsesinstitution kun være stolte af, da det er et synligt tegn på, at vores virkeligheds-baserede pædagogik bærer frugt.” 

Cord Controller kan blandt andet købes i TDC’s butikker samt hos Arnold Busck.