Bronco - et magasin skabt af e-designstuderende på kun 45 dage. Magasinet handler om iværksætteri - et så fortærsket emne, at ordet ikke er nævnt én eneste gang i hele magasinet.
Bronco er blandt andet en historie om finske piger, der rider på kæpheste, to drenge, der voksede op et sted hvor G stod for gangster, men som ville være gentlemen. Iværksætter-historier er næsten altid noget med nogle unge mennesker, der laver noget cool – og dem er derflere af. Men Bronco har også interviewet Erik, som er født i 1949. Og nej, han er ikke den klassiske sølvræv, der ser tilbage på, hvordan han tjente sine mange millioner fra domicilet nordpå. Erik sælger vin i provinsen.
Fotoserien jernhest med billeder fra rideskolen Christiania klippet sammen med billeder af cykler efterfølges af en side, hvor der bare står Slip tøjlerne, slip tøjlerne igen og igen.
”Iværksætteri er ved at være et slidt buzz word på samfundsplan - men det er ikke blevet mindre vigtigt eller aktuelt. Derfor er der stadig brug for fokus - men på en måde, så modtageren ikke falder i søvn (igen),” siger Ditte Maria Bangsund-Pedersen, adjunkt på entrepreneurship & design.
Derfor lavede de studerende det benspænd, at ordene ’iværksætter’ og ’subkultur' ikke må indgå i magasinet.
”Set med underviserbriller er det fedeste ved magasinet dog klart, at de studerende selv har skabt det helt fra bunden af - alt layout og al tekst er skrevet af dem selv, og langt de fleste fotos har de selv taget. De har knoklet - og nu står de med et færdigt produkt, som de kan være stolte af.”
Veneda Terry er ligesom de andre bag magasinet studerende på 3. semester på Entreprenørship & Design. Hun havde rollen som redaktionschef.
”Efter gymnasiet arbejdede jeg på magasinet Dansk, og det har virkelig været en fordel at kende til de forskellige processer og flowet.”
Men dermed ikke sagt, at det ikke har været udfordrende:
”Det var en mega udfordring, men også virkelige sjov – det skulle jo bare lykkes. Det var udfordrende at have det kreative ansvar sørge for at alle tager ansvar, og at alle er glade for det endelige resultat, så det ikke bare lander som en flad sandkage et eller andet sted midtimellem. Og det var nok det mest overraskende – at selvom vi er vidt forskellige som personer, så var vi rigtig enige om det visuelle udtryk og den indholdsmæssige røde tråd,” siger Veneda Terry.
Magasinet Bronco lanceres den 15. december til valgfagsmessen på KEA. Her er det muligt at købe et fysisk eksemplar. Og lige nu arbejder de studerende på en weblancering af magasinet, som også skal fungere som et portfolio for de studerende bag.
Her kan du også finde ud af, hvorfor det hedder Bronco.